Gemeenteblad van Nieuwegein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2025, 126553 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2025, 126553 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Deze publicatie bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst. Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
De publicatie wordt standaard getoond met verschilmarkering. Door te kiezen voor ‘Was’ of ‘Wordt’ kunt u de voormalige of vernieuwde tekst op zichzelf bekijken.
Toon versie van document
Dit document bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst.
Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
De gemeenteraad van de Gemeente Nieuwegein
gelezen de tekstinhoud van ”Omgevingsplan gemeente Nieuwegein” d.d. 21‑01‑2025;
gelezen het voorstel van burgermeester en wethouders d.d. 21‑01‑2025;
gelet op artikel 2.4 van de Omgevingswet;
overwegende:
de bekendmaking van de terinzagelegging van de ontwerpwijziging Omgevingsplan in het digitaal gemeenteblad op 22 oktober 2024 en via elektronische weg;
de terinzagelegging van de ontwerpwijziging Omgevingsplan van 25 oktober 2024 tot en met 5 december 2024;
de tijdig ingediende zienswijzen.
besluit:
"Omgevingsplan gemeente Nieuwegein" opgenomen in Bijlage A.
Aldus vastgesteld door Gemeente Nieuwegein, 20‑03‑2025
Jan Karens Marijke van Beukering
Griffier voorzitter
A
Hoofdstuk 12 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
Artikel 12.1 Toepassingsbereik
Deze afdeling is van toepassing op het exploiteren van een horeca-inrichting.
De regels in deze afdeling zijn gesteld met het oog op:
Artikel 12.3 Voorrangsbepaling
In het werkingsgebied ruimtelijke regels tijdelijk deel nog niet vervallen zijn de regels in het tijdelijk deel van dit omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, onder a, van de Omgevingswet ten aanzien van de horecacategorieën niet van toepassing. In plaats daarvan zijn de regels in deze afdeling van toepassing.
Artikel 12.4 Toepassingsbereik
Deze paragraaf is van toepassing op het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 1 als bedoeld in Bijlage III Staat van horeca-activiteiten.
Het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 1 is uitsluitend toegestaan in het werkingsgebied horeca-inrichting categorie 1.
Artikel 12.6 Toepassingsbereik
Deze paragraaf is van toepassing op het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 2 als bedoelt in Bijlage III Staat van horeca-activiteiten.
Het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 2 is uitsluitend toegestaan in het werkingsgebied horeca-inrichting categorie 2.
Artikel 12.8 Toepassingsbereik
Deze paragraaf is van toepassing op het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 3 als bedoelt in Bijlage III Staat van horeca-activiteiten.
Het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 3 is uitsluitend toegestaan in het werkingsgebied horeca-inrichting categorie 3.
Artikel 12.10 Toepassingsbereik
Deze paragraaf is van toepassing op het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 4 als bedoelt in Bijlage III Staat van horeca-activiteiten.
Het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 4 is uitsluitend toegestaan in het werkingsgebied horeca-inrichting categorie 4.
Artikel 12.12 Toepassingsbereik
Deze paragraaf is van toepassing op het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 5 als bedoelt in Bijlage III Staat van horeca-activiteiten.
Het exploiteren van een horeca-inrichting in categorie 5 is uitsluitend toegestaan in het werkingsgebied horeca-inrichting categorie 5.
Artikel 12.14 Toepassingsbereik
Deze paragraaf is van toepassing op locaties waar horeca is toegestaan binnen de bestemmingen bedrijf, bedrijfsdoeleinden, centrum en gemengd in de volgende onderdelen van het tijdelijk deel van het omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, onder a, van de Omgevingswet:
In het werkingsgebied horeca niet langer toegestaan geldt in afwijking van de onderdelen van het tijdelijk deel van het omgevingsplan als bedoeld in artikel 12.14 dat de horeca-activiteit niet langer is toegestaan binnen de bestemming bedrijf(sdoeleinden).
Artikel 12.16 Toepassingsbereik
Deze paragraaf is van toepassing op het aantal horeca-inrichtingen in de dorpskern Vreeswijk.
In het werkingsgebied horeca dorpskern Vreeswijk geldt, in afwijking van artikel 5.1, lid 6 van het bestemmingsplan Vreeswijk als onderdeel van het tijdelijk deel van dit omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, onder a, van de Omgevingswet, geen maximum voor het aantal horecabedrijven.
Artikel 12.18 Toepassingsbereik
Deze paragraaf is van toepassing op het exploiteren van horeca-inrichtingen die hoofdzakelijk gericht zijn op afhaal en bezorging.
In het werkingsgebied afhaal en bezorging verboden is het niet toegestaan om een horeca-inrichting te exploiteren die hoofdzakelijk gericht is op afhaal en bezorging.
B
Na paragraaf 13.1.1 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
Een op het tijdstip van inwerkingtreding van het omgevingsplan bestaande activiteit die in strijd is met de regels van dit plan, mag worden voortgezet voor zover de activiteit is toegestaan op basis van het tijdelijk deel van het omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, onder a van de Omgevingswet.
Het is verboden een met het omgevingsplan strijdige activiteit te veranderen, tenzij door deze verandering de afwijking naar aard en omvang wordt verkleind of beëindigd.
Als de activiteit, bedoeld in artikel 13.3 na het tijdstip van inwerkingtreding van het omgevingsplan voor een periode langer dan een jaar wordt onderbroken, is het verboden de activiteit daarna te hervatten.
Artikel 13.3 is niet van toepassing op activiteiten die reeds in strijd zijn met het voorheen geldende plan, daaronder begrepen de overgangsbepalingen van dat plan.
C
Paragraaf 13.1.2 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
D
Het opschrift van artikel 13.3 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
E
Hoofdstuk 23 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
[Vervallen]
F
Bijlage I wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
/join/id/regdata/gm0356/2024/126553c165a24e45b00bd5f1563becd6/nld@2025‑03‑17;12293113
/join/id/regdata/gm0356/2024/d01aa5db6e824fc586eda4780afe70da/nld@2024‑06‑07;08371366
/join/id/regdata/gm0356/2024/85b9d37d96ee4d81bc56e55c095d838a/nld@2025‑03‑17;12293113
/join/id/regdata/gm0356/2024/96904592474b43e4bb5a8a9d7762be28/nld@2025‑03‑17;12293113
/join/id/regdata/gm0356/2024/a3dfb0c8554540859e76118d3b6c8b79/nld@2025‑03‑17;12293113
/join/id/regdata/gm0356/2024/ab0a307396fa4a63969d3c6e52e3fb3f/nld@2025‑03‑17;12293113
/join/id/regdata/gm0356/2024/b40c4db237284b88ae2c4a1cf6243b71/nld@2025‑03‑17;12293113
/join/id/regdata/gm0356/2024/682cae9fb8fc41088da6bc509ae21c58/nld@2025‑03‑17;12293113
/join/id/regdata/gm0356/2024/0d8f4c072e424f5fa255abd1f6fe34a2/nld@2025‑03‑17;12293113
/join/id/regdata/gm0356/2024/dcd5290c622646f7a1873fd3c3b4bef0/nld@2025‑03‑17;12293113
G
Na bijlage II wordt een bijlage ingevoegd, luidende:
Omschrijving : Inrichtingen gericht op het verstrekken van snacks, (kleine) maaltijden en/of alcoholvrije drank, zowel om ter plaatse op te eten als om mee te nemen. Ondergeschikt hieraan kan eventueel ook alcoholhoudende drank worden verstrekt.
Voorbeelden : Lunchrooms, ontbijtzaken, broodjeszaken, koffie- en theeconcepten, snackbars, pannenkoekenrestaurants, ijssalons, fastfood zonder drive-thru, pizzeria’s die vooral gericht zijn op afhaal/bezorging.
Tijdvensters
: Exploitatie vindt overdag en in de vroege avond plaats. Een eventuele afhaal- en bezorgfunctie kan langer doorlopen, met name in de weekenden. De toegestane openingstijden zijn:
- tussen 6.00 en 23.00 uur
- tot uiterlijk 01.00 uur voor afhaal/bezorging
Omschrijving : Inrichtingen gericht op het verstrekken van maaltijden en/of (alcoholhoudende) drank. Aanvullend kan incidenteel (tot maximaal 12x per jaar) entertainment wordt aangeboden, zoals een dansavond of live-optreden. Ondergeschikt aan de hoofdfunctie kan zaalverhuur voor besloten feesten en partijen plaatsvinden.
Voorbeelden : Restaurants, grand cafés, grillrooms (waaronder shoarma/kebab), zalen- en congrescentra, pizzeria’s waar in hoofdzaak ter plaatse gegeten wordt.
Tijdvensters
: Exploitatie vindt zowel overdag als in de avonduren plaats. De toegestane openingstijden zijn:
- tussen 07.00 en 00.00 op maandag t/m donderdag en op zondag
- tussen 07.00 en 01.00 uur op vrijdag en zaterdag
Omschrijving : Inrichtingen gericht op het verstrekken van met name alcoholhoudende drank, eventueel in combinatie met snacks en (kleine) maaltijden. Daarnaast kan op structurele basis entertainment worden aangeboden, zoals dansavonden en liveoptredens. Tot slot kan er (ook) sprake zijn van zaalverhuur voor openbaar toegankelijke feesten en partijen.
Voorbeelden : Kroegen, clubs, discotheken, feest- en danscafés, partycentra, karaokebars.
Tijdvensters
: Exploitatie start vanaf het middaguur en loopt door tot in de (diepe) nacht. De toegestane openingstijden zijn:
- tussen 12.00-01.00 u op maandag t/m donderdag en op zondag
- tussen 12.00–04.00 u op vrijdag en zaterdag
Omschrijving : Inrichtingen gericht op het verstrekken van een relatief snelle en eenvoudige maaltijd (fastfood) en alcoholvrije drank, zowel om ter plaatse op te eten maar in belangrijke mate ook om mee te nemen (waarvoor vaak een drive-thru functie is gerealiseerd). Ondergeschikt hieraan kan eventueel ook alcoholhoudende drank worden verstrekt. Dit type inrichtingen richt zich (mede) op autopassanten en is in het algemeen gevestigd in de buurt van uitvalswegen (zichtlocaties), aan de rand van het stedelijk gebied.
Voorbeelden : (Fastfood)restaurants en foodcourts op bedrijventerreinen, horeca op verzorgingsplaatsen langs snelwegen.
Tijdvensters
: De exploitatie vindt plaats vanaf de vroege ochtend tot de late avond. In het weekend kan dit tot begin van de nacht doorlopen. Na sluiting van het restaurant blijft de drive-thru vaak nog een aantal uren extra open. De toegestane openingstijden zijn:
- tussen 6.00 en 01.00 uur voor het restaurant
- onbeperkt voor afhaal/bezorging
Omschrijving : Inrichtingen die hoofdzakelijk gericht zijn op slaapverblijf. Ondergeschikt hieraan kunnen eventueel maaltijden, kleine etenswaren en/of (alcoholhoudende) dranken verstrekt en kan er sprake zijn van structurele zaalverhuur voor besloten feesten en partijen en incidentele verhuur voor openbaar toegankelijke feesten en partijen.
Voorbeelden : Hotels, pensions.
Tijdvensters
: Exploitatie van slaapverblijf vindt vanzelfsprekend 24 uur per dag plaats. De toegestane openingstijden voor een eventuele bar- of restaurantfunctie zijn:
- tussen 6.00 en 00.00 uur op maandag t/m donderdag en op zondag
- tussen 6.00 en 01.00 uur op vrijdag en zaterdag
H
Na sectie ' Voorkomen wateroverlast grondgebonden woningen en gebouwen' worden negentien secties ingevoegd, luidende:
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van deze afdeling aangeduid. In deze afdeling zijn de regels opgenomen voor het exploiteren van een horeca-inrichting. Gelet op de reikwijdte van de Omgevingswet zijn in deze afdeling uitsluitend regels opgenomen die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving. Het is belangrijk om te beseffen dat de exploitatie van horeca-inrichtingen deels ook gereguleerd wordt op basis van de Algemene plaatselijke verordening (APV). Het gaat dan om de aspecten openbare orde en veiligheid met de daarbij behorende exploitatievergunning. Het kan dus voorkomen dat zowel een omgevingsvergunning op basis van dit omgevingsplan alsook een exploitatievergunning op basis van de APV vereist zijn alvorens een horeca-inrichting mag worden geopend.
In dit artikel is aangegeven met welke oogmerken de regels in deze afdeling zijn gesteld. De oogmerken voor horeca zijn onder te verdelen in twee categorieën. Enerzijds is het doel van deze regels het voorkomen van overlast en hinder en een waarborg dat in de omgeving van een horeca-inrichting een goed woon- en leefklimaat behouden blijft. Anderzijds heeft horeca ook een positieve werking door de uitstraling en sfeer op de omgeving.
In dit artikel is een voorrangsbepaling opgenomen. Met deze bepaling wordt geregeld dat wanneer er in dit omgevingsplan en in het tijdelijk deel van het omgevingsplan (de bestemmingsplannen) horecacategorieën zijn opgenomen, de horecacategorieën zoals we die in deze afdeling hebben opgenomen voorgaan op de horecacategorieën zoals deze zijn opgenomen in het tijdelijk deel van het omgevingsplan.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van deze paragraaf aangeduid. Deze paragraaf gaat over de exploitatie van horeca-inrichting categorie 1.
Onder horecacategorie 1, ook wel lichte of daghoreca genoemd, vallen de horecabedrijven die, gelet op hun activiteiten en de aard van de omgeving, overwegend overdag en 's avonds zijn geopend. Inrichtingen in deze categorie zijn gericht op het verstrekken van snacks, (kleine) maaltijden en/of alcoholvrije drank, zowel om ter plaatse op te eten als om mee te nemen. Ondergeschikt hieraan kan eventueel ook alcoholhoudende drank worden verstrekt. Het gaat hier dan om bijvoorbeeld lunchrooms, ontbijtzaken, broodjeszaken, koffie- en theeconcepten, snackbars, pannenkoekenrestaurants, ijssalons, fastfood zonder drive-thru, pizzeria’s die vooral gericht zijn op afhaal/bezorging. Exploitatie vindt overdag en in de vroege avond plaats. Een eventuele afhaal- en bezorgfunctie kan langer doorlopen, met name in de weekenden. De toegestane openingstijden zijn:
- tussen 6.00 en 23.00 uur;
- tot uiterlijk 01.00 uur voor afhaal/bezorging.
In dit artikel wordt aangegeven op welke locaties het is toegestaan om een horeca-inrichting in categorie 1 te exploiteren.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van deze paragraaf aangeduid. Deze paragraaf gaat over de exploitatie van horeca-inrichting categorie 2.
Onder horecacategorie 2, ook wel middelzware of avondhoreca genoemd, vallen de horecabedrijven die, gelet op hun activiteiten en de aard van de omgeving, overwegend 's avonds zijn geopend. Inrichtingen in deze categorie zijn gericht op het verstrekken van maaltijden en/of (alcoholhoudende) drank. Aanvullend kan incidenteel (tot maximaal 12x per jaar) entertainment wordt aangeboden, zoals een dansavond of live-optreden. Ondergeschikt aan de hoofdfunctie kan zaalverhuur voor besloten feesten en partijen plaatsvinden. Het gaat hier dan om bijvoorbeeld restaurants, grand cafés, grillrooms (waaronder shoarma/kebab), zalen- en congrescentra, pizzeria’s waar in hoofdzaak ter plaatse gegeten wordt. Exploitatie vindt zowel overdag als in de avonduren plaats. De toegestane openingstijden zijn:
- tussen 07.00 en 00.00 op maandag t/m donderdag en op zondag;
- tussen 07.00 en 01.00 uur op vrijdag en zaterdag.
In dit artikel wordt aangegeven op welke locaties het is toegestaan om een horeca-inrichting in categorie 2 te exploiteren.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van deze paragraaf aangeduid. Deze paragraaf gaat over de exploitatie van horeca-inrichting categorie 3. Hiervoor zijn aanvullende eisen opgenomen in de APV.
Onder horecacategorie 3, ook wel zware of nachthoreca genoemd, vallen de horecabedrijven die, gelet op hun activiteiten en de aard van de omgeving, overwegend 's nachts zijn geopend. Inrichtingen in deze categorie zijn gericht op het verstrekken van met name alcoholhoudende drank, eventueel in combinatie met snacks en (kleine) maaltijden. Daarnaast kan op structurele basis entertainment worden aangeboden, zoals dansavonden en liveoptredens. Tot slot kan er (ook) sprake zijn van zaalverhuur voor openbaar toegankelijke feesten en partijen. Het gaat hier dan om bijvoorbeeld kroegen, clubs, discotheken, feest- en danscafés, partycentra, karaokebars. Exploitatie start vanaf het middaguur en loopt door tot in de (diepe) nacht. De toegestane openingstijden zijn:
- tussen 12.00-01.00 u op maandag t/m donderdag en op zondag;
- tussen 12.00–04.00 u op vrijdag en zaterdag.
In dit artikel wordt aangegeven op welke locaties het is toegestaan om een horeca-inrichting in categorie 3 te exploiteren.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van deze paragraaf aangeduid. Deze paragraaf gaat over de exploitatie van horeca-inrichting categorie 4.
Onder horecacategorie 4, ook wel perifere horeca genoemd, vallen de horecabedrijven die, gelet op hun activiteiten en de aard van de omgeving, het grootste deel van de dag zijn geopend en zich aan de rand van de stad bevinden. Inrichtingen in deze categorie zijn gericht op het verstrekken van een relatief snelle en eenvoudige maaltijd (fastfood) en alcoholvrije drank, zowel om ter plaatse op te eten maar in belangrijke mate ook om mee te nemen (waarvoor vaak een drive-thru functie is gerealiseerd). Ondergeschikt hieraan kan eventueel ook alcoholhoudende drank worden verstrekt. Dit type inrichtingen richt zich (mede) op autopassanten en is in het algemeen gevestigd in de buurt van uitvalswegen (zichtlocaties), aan de rand van het stedelijk gebied. Het gaat hier dan om bijvoorbeeld (fastfood)restaurants en foodcourts op bedrijventerreinen, horeca op verzorgingsplaatsen langs snelwegen. De exploitatie vindt plaats vanaf de vroege ochtend tot de late avond. In het weekend kan dit tot begin van de nacht doorlopen. Na sluiting van het restaurant blijft de drive-thru vaak nog een aantal uren extra open. De toegestane openingstijden zijn:
- tussen 6.00 en 01.00 uur voor het restaurant;
- onbeperkt voor afhaal/bezorging.
In dit artikel wordt aangegeven op welke locaties het is toegestaan om een horeca-inrichting in categorie 4 te exploiteren.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van deze paragraaf aangeduid. Deze paragraaf gaat over de exploitatie van horeca-inrichting categorie 5.
Onder horecacategorie 5, ook wel verblijfshoreca genoemd, vallen de horecabedrijven die, gelet op hun activiteiten en de aard van de omgeving, het grootste deel van de dag zijn geopend en zich aan de rand van de stad bevinden. Inrichtingen in deze categorie zijn hoofdzakelijk gericht op slaapverblijf. Ondergeschikt hieraan kunnen eventueel maaltijden, kleine etenswaren en/of (alcoholhoudende) dranken verstrekt en kan er sprake zijn van structurele zaalverhuur voor besloten feesten en partijen en incidentele verhuur voor openbaar toegankelijke feesten en partijen. Het gaat hier dan om bijvoorbeeld hotels en pensions. Exploitatie van slaapverblijf vindt vanzelfsprekend 24 uur per dag plaats. De toegestane openingstijden voor een eventuele bar- of restaurantfunctie zijn:
- tussen 6.00 en 00.00 uur op maandag t/m donderdag en op zondag;
- tussen 6.00 en 01.00 uur op vrijdag en zaterdag.
In dit artikel wordt aangegeven op welke locaties het is toegestaan om een horeca-inrichting in categorie 5 te exploiteren.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van deze paragraaf aangeduid. Deze paragraaf gaat over locaties waar horeca-inrichtingen niet langer toegestaan zijn. De reeds aanwezige aanwezige horeca inrichtingen mogen op basis van het overgangsrecht hun bedrijfsvoering doorzetten.
In dit artikel wordt aangegeven op welke locaties horeca niet langer is toegestaan.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van deze paragraaf aangeduid. Deze paragraaf gaat over het aantal horecalocaties dat in de dorpskern van Vreeswijk is toegestaan.
In dit artikel wordt aangegeven op welke locaties er geen maximum meer geldt voor het horeca-inrichtingen. De overige voorwaarden (m.b.t. parkeergelegenheid en verkeersdruk) uit artikel 5.1 lid 6 van het bestemmingsplan Vreeswijk als onderdeel van het tijdelijk deel omgevingsplan blijven van kracht.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van deze paragraaf aangeduid. Deze paragraaf gaat over het verbod op horeca-inrichtingen die hoofdzakelijk zijn gericht op afhaal en bezorging.
In dit artikel wordt aangegeven op welke locaties de exploitatie van horeca-inrichtingen, hoofdzakelijk gericht op afhaal en bezorging, niet is toegestaan.
I
Na sectie ' Overgangsrecht handhavingsbesluiten' worden drie secties ingevoegd, luidende:
Bij het wijzigen van het omgevingsplan is overgangsrecht noodzakelijk, net als voorheen in bestemmingsplannen was opgenomen. Daarbij kan worden gedacht aan het in de artikelen 3.2.1 en 3.2.2 van het Besluit ruimtelijke ordening opgenomen standaard overgangsrecht voor bestemmingsplannen. In dit artikel en de artikelen 13.4 en 13.5 is voor activiteiten met gebruiksruimte en de activiteit bouwen een vergelijkbare regeling opgenomen.
Bij het wijzigen van het omgevingsplan is overgangsrecht noodzakelijk, net als voorheen in bestemmingsplannen was opgenomen. Daarbij kan worden gedacht aan het in de artikelen 3.2.1 en 3.2.2 van het Besluit ruimtelijke ordening opgenomen standaard overgangsrecht voor bestemmingsplannen. In dit artikel en de artikelen 13.3 en 13.5 is voor activiteiten met gebruiksruimte en de activiteit bouwen een vergelijkbare regeling opgenomen.
Bij het wijzigen van het omgevingsplan is overgangsrecht noodzakelijk, net als voorheen in bestemmingsplannen was opgenomen. Daarbij kan worden gedacht aan het in de artikelen 3.2.1 en 3.2.2 van het Besluit ruimtelijke ordening opgenomen standaard overgangsrecht voor bestemmingsplannen. In dit artikel en de artikelen 13.3 en 13.4 is voor activiteiten met gebruiksruimte en de activiteit bouwen een vergelijkbare regeling opgenomen.
J
Het volgende opschrift wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
Op 23 november 2023 is het omgevingsprogramma Horeca Nieuwegein 2023 ‘Balans als basis’ vastgesteld. Dit omgevingsprogramma vormt het nieuwe beleidskader voor de horeca in Nieuwegein. Door focus aan te brengen stimuleert de gemeente een aantrekkelijk en divers aanbod. Het omgevingsprogramma is daarnaast bedoeld als toetsingskader voor nieuwe initiatieven. Om als toetsingskader te kunnen dienen is het van belang dat het omgevingsprogramma juridisch verankerd wordt. Met deze wijziging van het omgevingsplan wordt hieraan uitwerking gegeven.
Met deze wijziging van het omgevingsplan verankeren we het nieuwe horecabeleid uit het omgevingsprogramma Horeca Nieuwegein in de regels van het omgevingsplan Nieuwegein. Het doel daarvan is een aantrekkelijk en gevarieerd aanbod van horeca, logisch verspreid over de stad, als uitnodigende ontmoetingsplek voor inwoners en bezoekers.
De wijziging omgevingsplan Horeca geldt voor heel Nieuwegein. De specifieke locaties worden met locatie-aanduidingen in het omgevingsplan geregeld.
De Omgevingsvisie Nieuwegein verstedelijkt en vergroent (2021) geeft aan wat de gemeente in de komende jaren wil bereiken. Dit wordt gedaan aan de hand van vier hoofddoelen. Het omgevingsprogramma Horeca draagt bij aan drie van deze doelen:
Horeca vervult binnen onze samenleving een belangrijke maatschappelijke en economische functie. Het zorg voor ontmoeting tussen mensen en draagt bij aan beleving en ontspanning. Horeca draagt verder bij aan de levendigheid en de uitstraling van Nieuwegein en is een belangrijke werkgever in de stad.
Nieuw beleidskader voor de horeca
Het omgevingsprogramma vormt het nieuwe beleidskader voor de horeca in Nieuwegein. Door focus aan te brengen stimuleert de gemeente een aantrekkelijk en divers aanbod. Het omgevingsprogramma is daarnaast bedoeld als toetsingskader voor nieuwe initiatieven. De verwachting is dat de sector komende jaren groeit. Nieuwe horeca is welkom in Nieuwegein, zo lang levendigheid en leefbaarheid met elkaar in balans blijven.
In gesprek met de stad
Het omgevingsprogramma horeca is tot stand gekomen in samenspraak met de stad. De gemeente wil de energie die hierbij vrijkwam vast houden. En gaat ondernemers, inwoners, vastgoedeigenaren en belangenbehartigers via structureel overleg aan elkaar verbinden. Bij afstemming en samenwerking staat de klant centraal. De gemeente wil aandacht voor gezondheid en duurzaamheid in de horeca bevorderen. En verkennen welk aanbod voor jongeren tot stand kan komen.
Sturen op hoofdlijnen
Horeca is een dynamische sector, waar trends en ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Door het nieuwe beleid flexibel in te richten krijgen ondernemers de mogelijkheid hier snel en efficiënt op in te spelen. Er geldt een “ja, mits” houding. De gemeente blijft sturen op hoofdlijnen en hanteert een gebiedsgericht beleid. Het uitgangspunt is dat het type horeca in een gebied moet passen bij het karakter van de omgeving. En logisch aansluit bij andere functies, zoals detailhandel en wonen. Om dit te bereiken wordt een geactualiseerde categorisering gebruikt.
Horeca-aanbod verdeeld over de stad
Horeca is gebaat bij een logische en herkenbare spreiding over de stad. De gemeente houdt vast aan de huidige structuur, waarbij horeca zich concentreert in het stadscentrum, de oude kernen en de buurt- en wijkwinkelcentra. In City, het levendige centrum van Nieuwegein, wordt ook horeca mogelijk die tot in de nacht geopend is. In Jutphaas, Vreeswijk en de winkelcentra worden de uiterlijke sluitingstijden voor nieuwe situaties juist iets aangescherpt. Op bedrijventerreinen is alleen nog horeca mogelijk op de bestaande zichtlocaties.
Randvoorwaarden voor afhaal en bezorging
Vanuit het oogpunt van leefbaarheid gaat de gemeente sturen op het afhalen en bezorgen van maaltijden. Dit type bedrijven sluit vanwege aan- en afrijbewegingen en uitstraling niet goed aan bij het historisch karakter van Jutphaas en Vreeswijk. Nieuwe bedrijven kunnen zich niet meer vestigen binnen de beschermde dorpsgezichten. En niet in het voetgangersgebied van City. Voor bezorging is het gebruik van fossiele brandstoffen ongewenst. De gemeente stimuleert daarom het gebruik van elektrische fietsen en brommers.
De nieuwe horeca-categorieën worden met deze wijziging van het omgevingsplan verankerd in de regels van het omgevingsplan Nieuwegein. Met gebiedsaanduidingen wordt geregeld waar welke horeca-categorie is toegestaan. Dit wordt gedaan met voorrangsbepalingen. Een voorrangsbepaling gaat voor op een regel die in het tijdelijk deel (de oude bestemmingsplannen) van het omgevingsplan staan. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
In alle commerciële ruimten in City is dag- en avondhoreca (categorie 1 en 2) toegestaan. City is verder de plek in Nieuwegein waar ook nachthoreca (categorie 3) zich kan vestigen.
Horeca met een publieksfunctie concentreert zich in Jutphaas en Vreeswijk binnen delen van het beschermd dorpsgezicht. Hier zijn dag- en avondhoreca (categorie 1 en 2) mogelijk.
In buurt- en wijkwinkelcentra blijft daghoreca (categorie 1) mogelijk.
Geïsoleerd gelegen horeca blijf mogelijk op de huidige locaties.
Op een beperkt aantal zichtlocaties (zie kaart in bijlage 3.5) blijft perifere horeca (categorie 4) en/of verblijfshoreca (categorie 5) mogelijk.
Naast dat categorieën voor horeca-inrichtingen worden geregeld, worden ook de volgende zaken geregeld in deze wijziging van het omgevingsplan:
In Vreeswijk is er mogelijkheid voor beperkte groei voor horeca, om dit mogelijk te maken komt het maximum van 14 horeca-inrichtingen te vervallen.
Vanuit het oogpunt van leefbaarheid is het niet langer gewenst dat in City en de oude dorpskernen Jutphaas en Vreeswijk horeca-inrichtingen vestigen die zich uitsluitend richten op afhaal en bezorging.
De mogelijkheid om een horeca-inrichting te exploiteren buiten het beschermd dorpsgezicht van Jutphaas komt te vervallen voor nieuwe situaties.
De mogelijkheid om een horeca-inrichting te exploiteren op de werklocaties Plettenburg, De Wiers en Herenstraat-Kruyderlaan-Hildo Kropstraat komt te vervallen voor nieuwe situaties. Op de werklocaties Liesbosch en Laagraven was, met uitzondering van één zichtlocatie aan de Ravenswade (die behouden blijft), al geen horeca toegestaan.
Het omgevingsprogramma Horeca is een uitwerking van de ambities uit de omgevingsvisie. Daarvoor heeft een breed participatietraject plaatsgevonden met diverse stakeholders in en om Nieuwegein.
Voor deze wijziging van het omgevingsplan worden geen extra financiële middelen aangewend. Door het wijzigen van het omgevingsplan worden de nieuwe horeca categorieën uit het omgevingsprogramma Horeca, onderdeel van het toetsingskader voor aanvragen om omgevingsvergunning voor nieuwe woningen. De kosten die de gemeente maakt voor vergunningverlening kunnen worden gedekt via kostendekkende leges.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-126553.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.