Provinciaal blad van Gelderland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2025, 6571 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2025, 6571 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Deze publicatie bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst. Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
De publicatie wordt standaard getoond met verschilmarkering. Door te kiezen voor ‘Was’ of ‘Wordt’ kunt u de voormalige of vernieuwde tekst op zichzelf bekijken.
Toon versie van document
Dit document bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst.
Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
Gedeputeerde Staten van Gelderland
Gelet op artikel 1 van de Delegatieverordening leefomgeving Gelderland;
Besluiten
De Omgevingsverordening Gelderland wordt gewijzigd zoals is aangegeven in 'bijlage A'.
Gedeputeerde Staten van Gelderland
Henri Lenferink,
Commissaris van de Koning
Johan Osinga,
Secretaris
A
Artikel 1.10 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
De bijlage Overzicht informatieobjecten bevat de in deze verordening aangewezen gebieden waarvan de geometrische plaatsbepaling en begrenzing zijn vastgelegd in een GML-bestand.
De regels in deze verordening zijn van toepassing in de provincie Gelderland, waarvan de geometrische begrenzing is vastgelegd in de bijlage Overzicht informatieobjecten, voor zover er bij een regel geen geometrische begrenzing van een specifiek gebied of specifieke locatie is vastgelegd.
De begrenzing van de aangewezen gebieden is exact met uitzondering van de volgende gebieden waarvan de begrenzing indicatief is:
Als provinciaal netwerk voor het doorgaand vervoer van gevaarlijke stoffen zijn aangewezen alle provinciale wegen, met uitzondering van de in de bijlage Wegen en wegdelen buiten de routering vervoer gevaarlijke stoffen genoemde wegen en weggedeelten.
Voor de vaststelling van de geluidproductieplafonds als omgevingswaarden worden aangewezen de provinciale wegen zoals opgenomen in het geografisch informatieobject 'provinciale weg'.
B
Bijlage II wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
/join/id/regdata/pv25/2025/gebiedsaanwijzing_caf47c28fb3842d69a8607fcefba3e05/nld@2025‑02‑19;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_ff96d5fab5494c7485b9dd8eafab212e/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_eaa137425cc74000aeee2c041f88f48f/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_68630c202abb459c84255eb4f552233c/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a3be227602c9420c8ed748b6cdbc35af/nld@2025‑02‑20;4
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a3be227602c9420c8ed748b6cdbc35af/nld@2025‑04‑24;5
/join/id/regdata/pv25/2025/gebiedsaanwijzing_53c5553992af44218c238977f05041da/nld@2025‑02‑19;1
/join/id/regdata/pv25/2025/gebiedsaanwijzing_53c5553992af44218c238977f05041da/nld@2025‑04‑24;2
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_9c797eb338eb435e828fccf77bafaa1d/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_9c797eb338eb435e828fccf77bafaa1d/nld@2025‑04‑24;2
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_93bbf858b5004aecbc3b647e1493a27c/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_58ce8ddf32b248a1ad1e226bb625e378/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_5a1f87e6cfee4378a655345a7324f882/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_42ea711d1ebb41d3a91630e67ad80158/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/norm_6430fb2299d148cbb0d8a10dc1837e00/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/norm_44b9db6c42974db8a3614cebf2ad3033/nld@2025‑02‑20;2
/join/id/regdata/pv25/2023/norm_3773037356cf4870a8c8b7e02ea93e56/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/norm_f55e9f6f940845a9b46c223c16307087/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/norm_70537a5a43db4e6cbd48b1c258978938/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2025/norm_72769de6d6dc4ef3a389a2d6f3412fd5/nld@2025‑04‑18;1
/join/id/regdata/pv25/2025/norm_17029035d5fe4668946ca30d5137a93e/nld@2025‑04‑18;1
/join/id/regdata/pv25/2025/norm_09769f9e6f7a43868e8e04fe4166028a/nld@2025‑04‑18;1
/join/id/regdata/pv25/2025/norm_ce4aca0df64c4fe0978697663415d411/nld@2025‑04‑18;1
/join/id/regdata/pv25/2025/norm_350082e32c414b8dac71ce0c049b3f7e/nld@2025‑04‑18;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_826c6a5e3dae4c4cac6502b6c4e1a537/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_bd6bfb96a1054434840a0ce5c754a6c3/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_5210fd6845e344ed99757a637297b5c8/nld@2025‑02‑20;5
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_5210fd6845e344ed99757a637297b5c8/nld@2025‑04‑24;6
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_7a68dbbc4a7f4096922ed57956f5b1de/nld@2025‑02‑20;4
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a5fb298441934b46b424e0c1359acc3b/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_8fc835adde4b478697d854df18f32804/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_1fa6c0f45f6e4d069c8346506be88350/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c458f7e4e95d420085cd39282876a4c4/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_4114b266a66f4eb38dee9467b2a8deea/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c1b8ea843bae4ad38f0907c6482134fa/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_724a8f9662a24c13923fbee470a46a69/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_502af37844614e65b08c8edf27e335e3/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_ff382f9498ba4072a1645ad66bfef01c/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_59725e7f19aa4bdbbf1e6e6e862a3cea/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c31337e4e90540cf9a2dbba7f3da44eb/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_61f3f83a58a34e55ae61618869b39510/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_887f9fb4534341e0a500ce20d0b48286/nld@2025‑02‑20;2
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_2fa1310b26ac40e6b51e6689a690511a/nld@2025‑02‑20;2
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_418949736ee5474ca4fd00f77860f33c/nld@2025‑02‑20;4
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_418949736ee5474ca4fd00f77860f33c/nld@2025‑04‑24;5
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c34a242588074cb7b03ad4bae6b4f95e/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c17cab080b8d41aab547cf95f8833cbf/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a644fe058a3b482e88f0ff40327f0fed/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_109eb71e19e840ecbbc1ca4c13bbe0a3/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a024d3c4653b45658eb23d3124ce0c23/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_9582ffdfe9314db195dfa33874f3714d/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_7fd4ad8aeff047c68c1d5a3c230cc91d/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_661f50bd15e348409cad26efa1c4adb2/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_fe5579a5115e4b53937112cab603d3e9/nld@2024‑04‑25;2
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_fab537005b3b47c29bdc8688f44e7601/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_7c6a1537b9564d808485f5bcb2fa9d72/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_872e1950ddec40f9bd8db20c83961324/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_1f8d13161cd049beb23060ee64721314/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_4d8c6871d3944df2be4d644ba51c497b/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2025/gebiedsaanwijzing_02eb1d1234854ed6a66a1fce6f4ff5ff/nld@2025‑02‑19;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_02f5607bc3a74877bf85642abd88f354/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2025/gebiedsaanwijzing_5deab47f56fd41dcaa479115161bbe49/nld@2025‑02‑19;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a5e65b12690b49958d95e718238258a2/nld@2025‑02‑20;4
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_cacb2ca7a6334d61a0302d02660aaad7/nld@2025‑02‑20;4
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_cacb2ca7a6334d61a0302d02660aaad7/nld@2025‑04‑24;5
/join/id/regdata/pv25/2023/norm_ac775480cfa642ac997dcefc4d41d31c/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/norm_5cddca27c249406286d0fdf327dc9719/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/norm_f5f4a26dcfd145a1a38177f8348a4896/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2025/norm_4f49f6a005a3404fab88aeeb335f5503/nld@2025‑04‑18;1
/join/id/regdata/pv25/2025/norm_5e412bbbe6464d579ff330fb3d904731/nld@2025‑04‑18;1
/join/id/regdata/pv25/2025/norm_34a9d202099b411db5a02fde06e68d51/nld@2025‑04‑18;1
/join/id/regdata/pv25/2023/locatiegroep_0e6cecd7d169499c88d8b0676c3ed820/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/locatiegroep_b1cc7a1fd4cf497b92e3a50de93e24c5/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/locatiegroep_a8db1e4a8a1e40a4bb71476556210a86/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/locatiegroep_4eb80288e63e4b9dadefd00fcbf60ec5/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_cb4853536a74433c8f5cca0e9eac2e42/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_1d0fefc09d594a7194dec293ea991115/nld@2025‑02‑20;3
/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_93bfb80f921240af8a6696f70475ad32/nld@2023‑11‑30;1
/join/id/regdata/pv25/2025/gebiedsaanwijzing_fe81a9c549504851b7f8f7aac773b390/nld@2025‑04‑18;1
C
Binnen bijlage III wordt de volgende sectie op de aangegeven wijze gewijzigd:
Bijlage bij de artikelen 5.13, 5.14 en 7.27.
Kadastrale perceelaanduiding | Oppervlakte (in ha) | Natuurbeheertype |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7859 | 3,101 | N12.02 Dennen, eiken en beukenbos |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7861 | 0,1855 | N12.02 Dennen, eiken en beukenbos |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7923 | 0,095 | N12.02 Dennen, eiken en beukenbos |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7925 | 0,058 | N12.02 Dennen, eiken en beukenbos |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7858 (gedeeltelijk) Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 8120 (gedeeltelijk) | 0,9766 0,2094 | 0,8 ha N12.02 en 0,4 ha N12.02 Kruiden en faunarijk grasland met poel. |
Gem. Eck en Wiel, sectie A, perceelnr. 311 | 3,24 | N10.02 Vochtig hooiland |
Kadastrale perceelaanduiding | Oppervlakte (in ha) | Natuurbeheertype |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7859 | 3,101 | N15.02 Dennen, eiken en beukenbos |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7861 | 0,1855 | N15.02 Dennen, eiken en beukenbos |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7923 | 0,095 | N15.02 Dennen, eiken en beukenbos |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7925 | 0,058 | N15.02 Dennen, eiken en beukenbos |
Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 7858 (gedeeltelijk) Gem. Barneveld, sectie G, perceelnr. 8120 (gedeeltelijk) | 0,9766 0,2094 | 0,8 ha N12.02 en 0,4 ha N12.02 Kruiden en faunarijk grasland met poel. |
Gem. Eck en Wiel, sectie A, perceelnr. 311 | 3,24 | N10.02 Vochtig hooiland |
Gem. Aalten, sectie M, perceelnr. 450 | 0,68 | N15.02 Dennen, eiken en beukenbos |
Gem. Aalten, sectie M, perceelnr. 288 | 0,36 | N15.02 Dennen, eiken en beukenbos |
D
Binnen bijlage III wordt de volgende sectie op de aangegeven wijze gewijzigd:
Bijlage bij paragraaf 5.4.1.
Deze bijlage licht de planologische bescherming toe van de uitzonderlijke universele waarde van de Hollandse Waterlinies op Gelders grondgebied als onderdeel van het UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies. De provinciale bescherming is gebaseerd op rijksregels uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). De rijksregels voor werelderfgoed in de Omgevingswet zijn bedoeld om de ‘uitzonderlijke universele waarde’ van werelderfgoed te behouden en geeft zo uitvoering aan het internationale Werelderfgoedverdrag dat Nederland in 1992 ratificeerde.
Het systeem van werelderfgoed Hollandse Waterlinies bestaat uit drie hoofdelementen:
Deze bijlage licht de planologische bescherming toe van de uitzonderlijke universele waarde (UOV) van de Hollandse Waterlinies op Gelders grondgebied als onderdeel van het UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies.
Sinds 2021 vormen de historische waterlinies Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie samen het UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies. De provinciale bescherming is gebaseerd op rijksregels uit (afdeling 7.2 van) het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). Deze op grondslag van de Omgevingswet vastgestelde rijksregels zijn bedoeld om de 'uitzonderlijke universele waarde' van werelderfgoed te behouden en beschadiging of vernieling van werelderfgoed te voorkomen. De Omgevingswet geeft zo uitvoering aan het internationale Werelderfgoedverdrag dat Nederland in 1992 ratificeerde.
Vrij vertaald is de OUV van de Hollandse Waterlinies:
een buitengewoon voorbeeld van een Europees verdedigingssysteem van de moderne tijd dat intact is gebleven;
een ingenieus systeem van militaire verdediging door inundatie dat gebruik maakt van eigenschappen en elementen van het strategischaanwezige landschap;
uniek in de waterstaatkundige werkenEuropese architectuurgeschiedenis;
de militaire versterkingen
een illustratie van Nederlandse inventiviteit in land- en waterbeheersing.
Deze vormen de basis voor de uitzonderlijke universele waarde van de Hollandse Waterlinies. Voor de bescherming op lokaal niveau is de uitzonderlijke universele waarde uitgewerkt in kernkwaliteiten.
Kernkwaliteiten zijn volgens het Bkl in het belang van het behoud van de uitzonderlijke universele waarde essentiële kenmerken van het aanwezige landschap en cultureel erfgoed. Voor de instandhouding en versterking van de kernkwaliteiten van de Hollandse Waterlinies, is in opdracht van het samenwerkingsverband “Pact van Loevestein” een serie handboeken opgesteld. Op basis van de bestuursovereenkomst ‘Planologische verankering NHW’ (2014) spraken de betrokken gemeenten en de provincie Gelderland af om deze handboeken te gebruiken bij de planologische bescherming van de Hollandse Waterlinies. Ruimtelijke ontwikkelingen binnen het gebied van de Hollandse Waterlinies dienen getoetst te worden aan de kernkwaliteiten en de ontwerpcriteria. Deze zijn te vinden in het handboek “Externe link: Kernkwaliteiten Nieuwe Hollandse Waterlinie”.
Deze ‘uitzonderlijke universele waarde’ van de Hollandse Waterlinies is voor de planologische bescherming uitgewerkt in drie kernkwaliteiten. Kernkwaliteiten zijn volgens het Bkl in het belang van het behoud van de uitzonderlijke universele waarde essentiële kenmerken van het aanwezige landschap en cultureel erfgoed.
Het handboek bestaat uit twee delenbetreft de kernkwaliteiten:
Deel I Nationaal Landschap ten zuiden van de Lek beschrijft op hoofdlijnen de historie en algemene opbouw van de historische Hollandse Waterlinies.
Deel II Kernkwaliteiten ten zuiden van de Lek beschrijft de kernkwaliteiten van de deelgebieden:
inundatiekom Culemborgerwaard;
inundatiekom Tielerwaard;
inundatiekom Bommelerwaard;
inundatiekom Land van Altena;
Fort Pannerden & inundatiekanaal Tiel.
Elk onderdeel is voorzien van een korte inhoudelijke omschrijving, een opsomming van de kernkwaliteiten, het ontwikkelingsperspectief op hoofdlijnen en een set van ontwerprichtlijnen.
Het Werelderfgoed ‘Hollandse Waterlinies’ loopt van de provincie Noord-Holland, via Utrecht en Gelderland tot in Noord-Brabant en een klein puntje van Zuid-Holland (vestingstad Gorinchem). De linieprovincies zijn als siteholder verantwoordelijk voor het behoud en de bescherming van dit werelderfgoed. Om de ‘Hollandse Waterlinies’ goed te kunnen beschermen, stemmen provincies onderling het ruimtelijk beleid voor dit Werelderfgoed op elkaar af. Deze harmonisatie van het ruimtelijk beleid maakt het mogelijk om ruimtelijke ontwikkelingen overal binnen de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam op eenzelfde manier af te wegen, ongeacht binnen welke provincie die ontwikkelingen zich voordoen.
De gebiedsanalyses kernkwaliteiten Hollandse Waterlinies leggen de basis voor deze harmonisatie door de kernkwaliteiten via dezelfde systematiek uit te werken en per deelgebied uitgangspunten voor ontwikkeling te formuleren. Wat in een gebied uiteindelijk kan, blijft echter maatwerk.
Bij visie- en planvorming is een integrale afweging van aanwezige belangen nodig. Daarbij blijft de hoofdregel dat het Werelderfgoed niet wordt aangetast, beschadigd of vernield.
De gebiedsanalyses vormen een document waarin nader staat uitgewerkt wat de kernkwaliteiten in elk deelgebied van de Hollandse Waterlinies zijn. De gebiedsanalyses zijn daardoor een hulpmiddel voor overheden en initiatiefnemers bij het toepassen van de regel dat de uitzonderlijke universele waarde (vertaald in de kernkwaliteiten) niet mag worden aangetast. Daarnaast kunnen de gebiedsanalyses gebruikt worden als inspiratiebron en bouwsteen voor verdere visie en planvorming in het gebied. In Gelderland zijn er gebiedsanalyses opgesteld voor de deelgebieden: Culemborgerwaard, Tielerwaard, Bommelerwaard, Inundatiekanaal Tiel en Fort Pannerden.
Deze gebiedsanalyses zijn hier te vinden: Externe link: gelderland.nl/themas/cultuur-en-erfgoed/erfgoed/hollandse-waterlinies.
E
De volgende sectie wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
Voor het beschermen van provinciale belangen bevat deze verordening verschillende typen regels. De belangrijkste drie typen regels zijn de algemene regels, de instructieregels en de beoordelingsregels:
Algemene regels richten zich rechtstreeks tot burgers en bedrijven. Het gaat om verboden of geboden, vaak met een vergunning- of meldingsplicht voor activiteiten in bepaalde gebieden zoals een grondwaterschermingsgebiedgrondwaterbeschermingsgebied, stiltegebied of een beperkingengebied rondom een provinciale weg.
Instructieregels richten zich tot bestuursorganen: Gedeputeerde Staten en de besturen van gemeenten en waterschappen. De meeste instructieregels gaan over de inhoud van het gemeentelijke omgevingsplan. Diezelfde regels gelden ook voor het projectbesluit.
Beoordelingsregels richten zich tot het bevoegd gezag en bieden een afwegingskader bij het toetsen van een aanvraag om een omgevingsvergunning of van een melding.
Verder bevat de verordening nog enkele andere typen regels, zoals bijvoorbeeld begripsbepalingen, procedurele bepalingen, allerlei informatieplichten (monitoring, verslaglegging, jaarrapportage) en overgangsrecht.
Hieronder worden de wijzigingen kort uitgelegd.
Er is een typefout gevonden in de toelichting bij onderdeel 3.1a. Het woord 'grondwaterschermingsgebied' zal worden aangepast naar 'grondwaterbeschermingsgebied'.
In het tweede lid van artikel 4.64 is een zin toegevoegd om de bestaande regelgeving rondom aanvullende vrijstellingen voor ontgrondingsactiviteiten te verduidelijken: de inhoud van het artikel zelf blijft onveranderd.
Aanpassing in de bijlage en artikelsgewijze toelichting van artikel 5.46 (nadere uitwerking kernkwaliteiten Hollandse Waterlinies). De wijzigingen zijn redactionele aanpassingen: de inhoud van het artikel zelf blijft onveranderd. De wijzigingen waar het om gaat:
De bijlage ‘Kernkwaliteiten Hollandse Waterlinies’ bij paragraaf 5.4.1 is geactualiseerd.
Bij de artikelsgewijze toelichting zijn zinnen aangepast zodat die in lijn is met de gewijzigde tekst van de bijlage bij paragraaf 5.4.1.
Deze wijziging betreft de toevoeging van twee percelen in Aalten aan de compensatiepool Gelders natuurnetwerk, te vinden in bijlage bij de artikelen 5.13, 5.14 en 7.27. Ook is in deze bijlage de kolom Natuurbeheertype aangepast naar het juiste type, dit was N12.02 en is gecorrigeerd naar N15.02.
Het beperkingengebied met betrekking tot de provinciale weg wordt gewijzigd. De afstand van het beperkingengebied wordt gelijkgesteld aan de obstakelvrije zone (afhankelijk van de snelheid op de weg). Hiermee wordt een logische grens bepaald waarin de vergunningsplicht geldt.
Daarnaast zorgt het voor een eenduidig vergunningsbeleid, omdat bij gelijke snelheden een gelijke zone wordt gehanteerd. Het beperkingengebied zorgplicht provinciale weg wordt losgekoppeld van het beperkingengebied met betrekking tot een provinciale weg. Er komt een aparte zone van 10 meter waarin deze zorgplicht geldt. De zorgplicht vertaalt het oogmerk genoemd in artikel 4.66 van de omgevingsverordening.
Dit is een reguliere herbegrenzingsronde die één tot twee keer per jaar voorkomt. Het gaat om aanpassingen van de begrenzing van het Gelders natuurnetwerk en de groene ontwikkelingszone. Gedeputeerde Staten zijn bevoegd om de begrenzing aan te passen als er sprake is van een verbeterde situatie, bij projecten die een klein effect hebben op het Gelders natuurnetwerk, of als het gaat om het herstellen van een fout.
Het gaat om de volgende herbegrenzingen:
Romienendiek, gemeente Aalten
Dophoeveweg 14 gemeente Epe
Landgoed Paalbeek, gemeente Epe
Beckenstraat 1, gemeente Bronckhorst
Als gevolg van bovenstaande herbegrenzingen was het noodzakelijk de volgende kaartlagen bij te werken:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-6571.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.