U bekijkt een publicatie met

Toon versie van document

Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 22 januari 2024, nr. IENW/BSK-2024/7170, tot wijziging van de Omgevingsregeling in verband met de actualisering en wijziging van regels met betrekking tot de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van waterstaatswerken, geometrische begrenzingen van installaties in de Noordzee en geometrische begrenzingen van wegen en beperkingengebieden van wegen in beheer bij het Rijk alsmede aanpassing van de begrenzingen van dijktrajecten van zowel primaire als niet-primaire waterkeringen (Regeling actualisering geometrie Omgevingsregeling IenW eerste helft 2024)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 2.20, tweede en derde lid, 2.21, eerste lid, en 2.24, tweede lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet en de artikelen 2.0b, 2.0h, onder a, en 5.41 van het Besluit kwaliteit leefomgeving;

BESLUIT:

ARTIKEL I (WIJZIGING OMGEVINGSREGELING)

De Omgevingsregeling wordt als volgt gewijzigd:

A

Bijlage III wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

BIJLAGE III BIJ HOOFDSTUK 2 VAN DEZE REGELING (VERWIJZING NAAR GML-BESTANDEN VOOR WERKINGSGEBIEDEN)

LEGENDA:

Artikel

Noemer

Indicatief/exact

GIO-id1

2.2, eerste lid

De geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen in het beheer van het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_oppervlaktewaterlichamen/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_oppervlaktewaterlichamen/nld@2024‑01‑30

2.2, tweede lid

Geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwaliteit

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwaliteit/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwaliteit/nld@2024‑01‑30

2.2, derde lid

Geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwantiteit

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwantiteit/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwantiteit/nld@2024‑01‑30

2.2, vierde lid

Geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen waterstaatkundig beheer

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterstaatkundig_beheer/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterstaatkundig_beheer/nld@2024‑01‑30

2.3, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing waterstaatkundig beheer rijkswateren door niet tot het Rijk behorende openbare lichamen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rijkswater_niet_beheerRijk/nld@2023‑01‑15

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rijkswater_niet_beheerRijk/nld@2024‑01‑30

2.3, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing waterstaatkundig beheer rijkswateren voor het voorkomen van schade door muskus- en beverratten

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterstaatkundig_beheer

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterstaatkundig_beheer/nld@2024‑01‑30

2.4

Geometrische begrenzing primaire waterkeringen en andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_waterkeringenRijk/nld@2021‑07‑01

2.7

Geometrische begrenzing kustfundament

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_kustfundament/nld@2020‑10‑01

2.8, eerste lid

Geometrische begrenzing rivierbed grote rivieren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed/nld@2021‑07‑01

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed/nld@2024‑01‑30

2.8, tweede lid

Geometrische begrenzing stroomvoerend deel rivierbed grote rivieren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_stroomvoerend_deel/nld@2021‑07‑01

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_stroomvoerend_deel/nld@2024‑01‑30

2.8, derde lid

Geometrische begrenzing bergend deel rivierbed grote rivieren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_bergend_deel/nld@2022‑10‑01

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_bergend_deel/nld@2024‑01‑30

2.9, eerste lid

Geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de lange termijn Rijntakken

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reservering_rijntakken/nld@2020‑10‑01

2.9, tweede lid

Geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de lange termijn Maas

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reservering_maas/nld@2022‑01‑15

2.10

Geometrische begrenzing van het IJsselmeergebied

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_ijsselmeergebied/nld@2020‑10‑01

2.11, eerste lid

Geometrische begrenzing van de PKB-Waddenzee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_pkb_waddenzee/nld@2020‑10‑01

2.11, tweede lid

Geometrische begrenzing van het Waddengebied

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_waddengebied/nld@2020‑10‑01

2.12

Geometrische begrenzing vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_vrijwaringsgebieden_rijksvaarwegen/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_vrijwaringsgebieden_rijksvaarwegen/nld@2024‑01‑30

2.13

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk, niet zijnde kanalen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_oppervlaktewaterlichaam_geen_kanalen/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_oppervlaktewaterlichaam_geen_kanalen/nld@2024‑01‑30

2.14

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden kanalen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebieden_kanalen/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebieden_kanalen/nld@2024‑01‑30

2.15

Geometrische begrenzing beperkingengebieden vaarwegen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_vaarwegen/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_vaarwegen/nld@2024‑01‑30

2.16

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk afmeren woonschip of ander drijvend werk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_stroomvoerend_deel

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_stroomvoerend_deel/nld@2024‑01‑30

2.17

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden waterkeringen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_waterkeringen_rijk/nld@2021‑07‑01

2.18

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebied Noordzee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_noordzee/nld@2022‑10‑01

2.19, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebied Noordzee - buiten de zone tussen de duinvoet en laagwaterlijn

Indicatief

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_Noordzee_vanaf_laagwaterlijn/nld@2021‑07‑01

2.19, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebied Noordzee - zone tussen duinvoet en laagwaterlijn

Indicatief

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_duinvoet_laagwaterlijn/nld@2021‑07‑01

2.20

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden installaties in de Noordzee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_nz_installaties_nietmijnbouw/nld@2020‑10‑01

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_nz_installaties_nietmijnbouw/nld@2024‑01‑30

2.21

Aanwijzing en geometrische begrenzing gebied zeewaarts van de doorgaande NAP-min 20 meterdieptelijn

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_zeewaarts_gebied/nld@2020‑10‑01

2.22, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, oefen- en schietgebieden

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_oefen_schietgebieden/nld@2022‑01‑15

2.22, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, drukbevaren delen van de zee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_drukbevaren_delen/nld@2022‑01‑15

2.22, derde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, aanloopgebieden

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_aanloopgebieden/nld@2020‑10‑01

2.22, vierde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, ankergebieden in de buurt van aanloophavens

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_ankergebieden/nld@2020‑10‑01

2.26, eerste lid

Geometrische begrenzing civiele explosieaandachtsgebieden A

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_civiele_explosieaandachtsgebieden_zoneA/nld@2020‑10‑01

2.26, tweede lid

Geometrische begrenzing civiele explosieaandachtsgebieden B

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_civiele_explosieaandachtsgebieden_zoneB/nld@2020‑10‑01

2.26, derde lid

Geometrische begrenzing civiele explosieaandachtsgebieden C

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_civiele_explosieaandachtsgebieden_zoneC/nld@2020‑10‑01

2.26, vierde lid

Geometrische begrenzing civiele opslagplaatsen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_civiele_opslagplaatsen/nld@2020‑10‑01

2.27, eerste lid

Geometrische begrenzing militaire explosieaandachtsgebieden A

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2022/or_militaire_explosieaandachtsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.27, tweede lid

Geometrische begrenzing militaire explosieaandachtsgebieden B

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2022/or_militaire_explosieaandachtsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.27, derde lid

Geometrische begrenzing militaire explosieaandachtsgebieden C

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2022/or_militaire_explosieaandachtsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.28, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de uitbreiding van een autoweg of autosnelweg

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_uitbreiding_hoofdwegen/nld@2023‑01‑15

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_uitbreiding_hoofdwegen/nld@2024‑01‑30

2.28, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de aanleg van een autoweg of autosnelweg

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_nieuwe_autowegen/nld@2022‑01‑15

2.28, derde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de aanleg van een hoofdspoorweg

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_nieuwe_hoofdspoorwegen/nld@2020‑10‑01

2.29, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk/nld@2024‑01‑30

2.29, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk die horen bij een verzorgingsplaats

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk_verzorgingsplaatsen/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk_verzorgingsplaatsen/nld@2024‑01‑30

2.30, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_hoofdspoorwegen/nld@2023‑07‑05

2.30, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing kernzones van beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_kernzone/nld@2023‑07‑05

2.30, derde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing overwegzones van beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_overwegen/nld@2023‑07‑05

2.30, vierde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beschermingszones van beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_beschermingszone/nld@2023‑07‑05

2.31, eerste lid

Geometrische begrenzing gebieden waar bouwwerken apparatuur van luchthavens kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_verstoringsgebieden_buiten_burgerluchthavens_geen_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2.31, tweede lid

Geometrische begrenzing maximaal toelaatbare hoogte voor bouwwerken buiten beperkingengebieden luchthavens

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_verstoringsgebieden_buiten_burgerluchthavens_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2,31, derde lid

Geometrische begrenzing maximaal toelaatbare hoogte voor windturbines buiten beperkingengebieden luchthavens

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_verstoringsgebieden_buiten_burgerluchthavens_windturbines/nld@2020‑10‑01

2.31, vierde lid

Geometrische begrenzing gebieden waar bouwwerken het civiele radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_radarverstoringsgebied_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2.31, vijfde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar windturbines het civiele radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_defensie_radarverstoringsgebied_windturbines/nld@2020‑10‑01

2.32, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden buisleidingen van nationaal belang

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_buisleidingen_reserveringsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.32, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing zoekgebieden

buisleidingen van nationaal belang

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_buisleidingen_zoekgebieden/nld@2020‑10‑01

2.33, eerste lid

Geometrische begrenzing aanleggebied Maasvlakte 2

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_landaanwinningsgebied_Maasvlakte2/nld@2020‑10‑01

2.33, tweede lid

Geometrische begrenzing aanleggebied compensatie van open droog duin en natte duinvallei

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_compensatie_opendroog_duin/nld@2020‑10‑01

2.33, derde lid

Geometrische begrenzing aanleggebied compensatie van zeenatuur

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_compensatie_verlies_zeenatuur/nld@2020‑10‑01

2.34, eerste lid

Geometrische begrenzing openbaar toegankelijk natuur- en recreatiegebied Midden-IJsselmonde

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_natuur_recreatie_IJsselmonde/nld@2020‑10‑01

2.34, tweede lid

Geometrische begrenzing openbaar toegankelijk natuur- en recreatiegebied Schiebroekse en Zuidpolder

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_natuur_recreatie_Schiebroek_Zuidpolder/nld@2020‑10‑01

2.34, derde lid

Geometrische begrenzing openbaar toegankelijk natuur- en recreatiegebied Schiezone

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_natuur_recreatie_Schiezone/nld@2020‑10‑01

2.35

Geometrische begrenzing reserveringsgebied parallelle Kaagbaan

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebied_parallelle_Kaagbaan/nld@2020‑10‑01

2.36, eerste lid

Geometrische begrenzing locaties voor grootschalige elektriciteitsopwekking

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_locaties_grootschalige_opwekking/nld@2020‑10‑01

2.36, tweede lid

Geometrische begrenzing locaties voor een kernenergiecentrale

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_vestigingsplaats_kernenergie/nld@2020‑10‑01

2.36, derde lid

Geometrische begrenzing locaties voor het gebied binnen een straal van één km rondom een kernenergiecentrale

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_waarborgzones_kernenergie/nld@2020‑10‑01

2.36, vierde lid

Geometrische begrenzing locaties voor een hoogspanningsverbinding met een spanning van ten minste 220 kV

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_hoogspanningsverbindingen/nld@2020‑10‑01

2.36a, vierde lid

Geometrische begrenzing van het uitsluitingsgebied hyperscale datacentra

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2023/or_uitsluitingsgebied_hyperscale_datacentra/nld@2023‑09‑15

2.37

Geometrische begrenzing uitgezonderde locaties niet in betekenende mate luchtkwaliteit

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_uitgezonderde_locaties_luchtkwaliteit/nld@2020‑10‑01

2.41, eerste lid

Geometrische begrenzing militaire terreinen en terreinen met een militair object

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_terreinen_objecten/nld@2022‑04‑01

2.41, tweede lid

Geometrische begrenzing van de onveilige gebieden bij militaire schietbanen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_terreinen_schietbanen/nld@2022‑01‑15

2.41, derde lid

Geometrische begrenzing van de gebieden waar bouwwerken een militaire zend- en ontvangstinstallatie kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_verstoring_zend_ontvangstinstallaties/nld@2020‑10‑01

2.41, vierde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar zich een militaire laagvliegroute bevindt

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_laagvliegroutes_transportvliegtuigen/nld@2020‑10‑01

2.41, vijfde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar bouwwerken het militaire radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_radarverstoringsgebied_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2.41, zesde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar windturbines het militaire radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_defensie_radarverstoringsgebied_windturbines/nld@2020‑10‑01

2.42, eerste lid

Geometrische begrenzing van de Droogmakerij de Beemster

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Beemster/nld@2020‑10‑01

2.42, tweede lid

Geometrische begrenzing van de Stelling van Amsterdam

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Stelling_van_Amsterdam/nld@2020‑10‑01

2.42, derde lid

Geometrische begrenzing van de Nieuwe Hollandse Waterlinie

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Nieuwe_Hollandse_Waterlinie/nld@2020‑10‑01

2.42, vierde lid

Geometrische begrenzing van de Romeinse Limes

Indicatief

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Romeinse_Limes/nld@2020‑10‑01

2.42, vijfde lid

Geometrische begrenzing van de Koloniën van Weldadigheid

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_werelderfgoed_Kolonien_van_Weldadigheid/nld@2020‑10‑01

2.43, eerste lid

Geometrische begrenzing herkomstgebieden mijnsteen en vermengde mijnsteen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/OrBodemMijnsteenHerkomstgebieden/nld@2020‑12‑01

2.43, tweede lid

Geometrische begrenzing toepassingsgebieden mijnsteen en vermengde mijnsteen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/OrBodemMijnsteenToepassingsgebieden/nld@2020‑12‑01

  • 1

    Het GML-bestand voor de werkingsgebieden is via Internet raadpleegbaar door de URL https://identifier.officielebekendmakingen.nl voor /join/.. te zetten (bijvoorbeeld https://identifier.officielebekendmakingen.nl/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwaliteit/nld@2023‑01‑15). Terug naar link van noot.

B

Bijlage IIIA wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

BIJLAGE IIIA BIJ ARTIKEL 2.5, EERSTE LID, VAN DEZE REGELING (RIJKSDRIEHOEKSCOORDINATEN BEGRENZINGEN DIJKTRAJECTEN VAN PRIMAIRE WATERKERINGEN)

Dijktraject

Beginpunt

Eindpunt

 
 

X

Y

X

Y

 

1-1

209653

610745

206219

609839

 

1-2

206219

609839

209653

610745

 

2-1

185760

606974

170840

605505

 

2-2

170840

605505

185760

606974

 

3-1

155445

602424

144741

598119

 

3-2

144742

598119

155445

602424

 

4-1

133194133163

589741589773

134090134096

590038590085

 

4-2

134090134096

590038590085

133194133163

589741589773

 

5-1

112567112453

558327558397

119733120066

576775576522

 

5-2

119733120066

576775576522

112567112453

558327558397

 

6-1

177262

539619

153258

544493

 

6-2

153258

544493

154105

567249

 

6-3

154105

567249

179480

592644

 

6-4

179480

592644

204405

601934

 

6-5

204405

601934

216161

601054

 

6-6

216161

601054

253851

603456

 

6-7

253851

603456

276791

584521

 

7-1

195173

519105

185608

514144

 

7-2

185608

514144

177263

539622

 

8-1

160680

475073

138779

482584

 

8-2

138779

482584

155909

500652

 

8-3

155909

500652

171994

513513

 

8-4

171994

513513

186770

503645

 

8-5

186770

503645

177821

492155

 

8-6

177821

492155

167033

486659

 

8-7

167033

486659

160680

475073

 

9-1

223120

504085

201902

516879

 

9-2

201902

516879

195249195317

519182519225

 

10-1

200190

502567

199187

515698

 

10-2

199187

515698

191128

508821

 

10-3

191128

508821

200190

502567

 

11-1

202254202099

497760497836

187519

503868

 

11-2

193009

505087

193009

505087

(gesloten traject)

11-3

187519

503868

184503

492932

 

12-1

122746122741

545196545197

131682

549716

 

12-2

131682

549716

135858135862

531917531920

 

13-1

102162101293

498527499175

104555104710

526714526556

 

13-2

104555104710

526714526556

106093106365

532122532294

 

13-3

106093106365

532122532294

110007110018

550827550715

 

13-4

110007110018

550827550715

114952114979

549715549689

 

13-5

114952114979

549715549689

122746122741

545196545197

 

13-6

135858135862

531917531920

147789

522936

 

13-7

147789

522936

129694129695

512795512796

 

13-8

129694129695

512795512796

133452133453

503197503209

 

13-9

133452133453

503197503209

126138126136

488518

 

13a-1

129369

484290

129369

484290

(gesloten traject)

13b-1

136234

496309

136234

496309

(gesloten traject)

14-1

109982

446912

99230

436695

 

14-2

99230

436695

84432

436197

 

14-3

84432

436197

71043

441849

 

14-4

71043

441849

67837

444644

 

14-5

67837

444644

77756

456910

 

14-6

77756

456910

79853

459315

 

14-7

79853

459315

86592

467952

 

14-8

86592

467952

87622

469672

 

14-9

87622

469672

90297

474328

 

14-10

90297

474328

101923102030

497548497588

 

15-1

135883

447236

118596

439655

 

15-2

118596

439655

99456

436741

 

15-3

99456

436741

109982

446912

 

16-1

127067

426810

115089

426090

 

16-2

115089

426090

110825

435075

 

16-3

110825

435075

126731

441023

 

16-4

126731

441023

140327

441632

 

16-5

140327

441632

127067

426810

 

17-1

103936

429891

87353

429164

 

17-2

87353

429164

97847

435094

 

17-3

97847

435094

103936

429891

 

18-1

85998

432719

85998

432719

(gesloten traject)

19-1

77476

434792

77476

434792

(gesloten traject)

20-1

64432

429234

66654

438200

 

20-2

66654

438200

75533

432676

 

20-3

75533

432676

79292

424880

 

20-4

79292

424880

64432

429234

 

21-1

82193

425313

102631

417657

 

21-2

102631

417657

82193

425313

 

22-1

110911

421984

102666

419360

 

22-2

102666

419360

110911

421984

 

23-1

119764

424127

119764

424127

(gesloten traject)

24-1

136718

416981

120742

414799

 

24-2

120742

414799

119831

424128

 

24-3

119831

424128

131431

422736

 

25-1

50187

423075

61809

426798

 

25-2

61809

426798

81755

413105

 

25-3

81755

413105

70445

411726

 

25-4

70445

411726

50187

423075

 

26-1

47016

417935

39836

409941

 

26-2

39836

409941

52832

406943

 

26-3

52832

406943

65464

409401

 

26-4

65464

409401

47016

417935

 

27-1

72311

405585

71261

403770

 

27-2

71261

403770

70970

392499

 

27-3

7128070970

401961392499

7097071280

392499401961

 

27-4

7231171280

405585401961

7128072311

401961405585

 

28-1

49374

396428

36840

402588

 

29-1

36840

402588

20067

394383

 

29-2

20067

394383

3050230488

386511

 

29-3

30502

386511

34921

387049

 

29-4

3492139615

387049384467

3958434928

384436387033

 

30-1

4955759277

395609385939

5928749557

385942395609

 

30-2

5928759277

385942385939

5684856863

386903386907

 

30-3

5684856863

386903

3900738999

383426383435

 

30-4

3900738999

383426383435

3958439615

384436384467

 

31-1

7321173217

379721379717

5936359369

385948

 

31-2

5936373614

385948383309

7361459369

383309385948

 

31-3

7361473217

383309379717

7321173614

379721383309

 

32-1

1482929538

376195379138

2953814856

379138375066

 

32-2

2953839666

379138374544

3938329538

374562379138

 

32-3

3938349087

374562372961

4908739666

372961374544

 

32-4

4908773409

372961372225

7452649087

373616372961

 

33-1

75178

385198

7487574895

378665378668

 

34-1

116711

406448

103347

414028

 

34-2

103347

414028

87346

411453

 

34-3

87346

411453

85158

407600

 

34-4

85158

407600

76741

404715

 

34-5

76741

404715

75178

385198

 

34a-1

116265

413379

116265

413379

(gesloten traject)

35-1

133353

413856

120590

414313

 

35-2

120590

414313

117472

406225

 

36-1

194776

406311

188281

418489

 

36-2

188281

418489

173995

422801

 

36-3

173995

422801

160100

424249

 

36-4

160100

424249

147185

416146

 

36-5

147185

416146

133353

413856

 

36a-1

176268

421159

176268

421159

(gesloten traject)

37-1

136718

416981

141523141524

417804417788

 

38-1

131982

423063

152240

423529

 

38-2

152240

423529

141523141524

417804417788

 

39-1

151648

422304

151648

422304

(gesloten traject)

40-1

156762

427809

153475

423826

 

40-2

153475

423826

157057

426954

 

41-1

188437

429004

179024

432495

 

41-2

179024

432495

156762

427809

 

41-3

157057

426954

174242

423107

 

41-4

174242

423107

188549

418869

 

42-1

201472

430613

188637

428760

 

43-1

140327

441632

152879

440541

 

43-2

152879

440541

181026

441462

 

43-3

181026

441462

198792

433566

 

43-4

198792

433566

179281

433453

 

43-5

179281

433453

159698

434666

 

43-6

159698

434666

127067

426810

 

44-1

159724

445337

135883

447236

 

44-2

126138

488518

142448

479755

 

44-3

101923101293

497548499175

102162102030

498527497588

 

45-1

174665174671

441898441925

170286170166

440653440751

 

45-2

154906

463364

160892

474315

 

45-3

160892

474315

165407

475139

 

46-1

147367

476951

146261

470296

 

47-1

189183

444062

200034

446939

 

48-1

208669

428833

196600

442843

 

48-2

196600

442843

206063

446733

 

48-3

206063

446733

216660

442082

 

49-1

216220

442421

207390

446304

 

49-2

207390

446304

212047

457222

 

50-1

212047

457222

210107

461154

 

50-2

210107

461154

212966

463772

 

51-1

212925219480

463941473284

219480212921

473284463970

 

52a-1

202081202076

487555487568

202081202076

487555487568

(gesloten traject)

52-1

204945

451730

207141206918

466939466146

 

52-2

207141206918

466939466146

201740201752

486557486822

 

52-3

201740201752

486557486822

202849202992

494718494719

 

52-4

202849202992

494718494719

202254202099

497760497836

 

53-1

214277

474030

204320

480019

 

53-2

204320

480019

200247

502522

 

53-3

200247

502522

223095

503033

 

54-1

188575188473

418852418796

199502

414044

 

55-1

196514

408294

196107

412299

 

56-1

198600

404749

196965196906

406916406964

 

57-1

200805

401651

199362

403853

 

58-1

197562

402562

196559

403624

 

59-1

200244200592

399885399194

200353200592

399664399194

 

60-1

204317

396354

201451

397996

 

61-1

204290202780

394684393637

200650200674

396222396192

 

62-1

205214

393015

203433

393936

 

63-1

205024208305

394303390957

208375208305

390752390957

 

63-2

205958

392222

205958

392222

 

64-1

208814208924

389363388985

208375208170

390752390198

 

65-1

209965

385965

209861

390107

 

66-1

208893208840

385844385801

209041209094

386385386525

 

67-1

208098207901

381024380744

208059207982

381628381629

 

68-1

206047

371417

208554

378793

 

68-2

208554

378793

209422

383535

 

69-1

208277

378117

207921

374808

 

70-1

204683

370579

207228

374077

 

71-1

205042

369008

205474

369641

 

72-1

200430

366239

200544

366331

 

73-1

199624200542

364130365143

200498201211

365031364249

 

74-1

196533196447

363209363197

198066198063

363575363603

 

75-1

196240

359983

196463

360760

 

76-1

196568

355447

196814196819

356790356780

 

76-2

196814196819

356790356780

197507

357256

 

76a-1

196387

355283

196387

355283

(gesloten traject)

77-1

194708

353336

196682

354266

 

78-1

188262190034

354004353984

191587

355019

 

78a-1

192597

355730

192545

356136

 

79-1

188222186609

353922351576

186634186609

351562351576

 

80-1

190683

351761

191854

351385

 

81-1

186301

348601

186301

348601

(gesloten traject)

82-1

186854186860

345661345657

186993187280

346140346335

 

83-1

182024

335563

186136

344319

 

84-1

183885

342125

183885

342125

 

85-1

181373

333439

181572

333937

 

86-1

179697

331607

179697

331607

(gesloten traject)

87-1

180503

330368

181184

332548

 

88-1

179298

325217

180215

326880

 

89-1

178661

324033

178792

324312

 

90-1

178064

312736

177147177151

320508320611

 

91-1

177690

322649

177690

322649

(gesloten traject)

92-1

176455

320388

176455

320388

(gesloten traject)

93-1

176764

318968

175495

321230

 

94-1

176728

316261

176894

317096

 

95-1

177054

309624

177395

310485

 

201

154105

567249

131682

549716

 

202

195173

519105

195249195317

519182519225

 

204a

147798147789

522938522936

158288

504524

 

204b

147798147789

522938522936

158288

504524

 

205

160680

475073

160892

474315

 

206

200190

502567

200247

502522

 

208

71046

441844

75202

437260

 

209

80598

431187

77484

434797

 

210

99456

436741

99230

436695

 

211

64432

429234

61801

426806

 

212

119764

424127

119831

424128

 

213

131982

423063

131431

422736

 

214

50187

423075

47016

417935

 

215

87357

411458

81758

413108

 

216

65464

409401

70445

411726

 

217

6940469881

410732410150

72311

405585

 

218

39836

409941

36840

402588

 

219

70970

392499

73614

383309

 

221

49557

395609

49374

396428

 

222

5928759277

385942385939

5936359369

385948

 

223

75465

376811

7321173217

379721379717

 

224

153475

423826

152240

423529

 

225

191128

508821

185608

514144

 

226

186686

506469

187005

506522

 

227

187519

503868

186770

503645

 

228

177077

320626

177151

320611

 

C

Bijlage IIIB wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

BIJLAGE IIIB BIJ ARTIKEL 2.5, TWEEDE LID, VAN DEZE REGELING (RIJKSDRIEHOEKSCOORDINATEN BEGRENZINGEN DIJKTRAJECTEN VAN ANDERE DAN PRIMAIRE WATERKERINGEN IN BEHEER BIJ HET RIJK)

Dijktraject

Beginpunt

Eindpunt

 

X

Y

X

Y

301

128792

483775

129611

482978

302

129659

482881

129864

481920

303

129864

481920

130159

479715

304

130174

479697

130148

476448

305

130019

476392

129169

471663

306

129169

471663

128359

466968

307

128359

466968

128201

464837

308

128202

464829

128486

463324

309

128486

463324

132167

459958

310

153134

440639

159707

434675

311

159638

434592

152869

440528

312

239151

487160

239837

487926

313

241307

473450

239087

487004

314

239865

487952

238939

486082

315

238926

485490

241348

473498

316

243077

473933

244573

474647

317

246046

474659

246275

474658

318

246462

474651

248987

474537

319

251738

474078

253409

473445

320

243120

473866

244569

474599

321

248381

474520

245533

474608

322

253378

473406

251771

474001

323

213092

463941

223927

464804

324

223933

464723

213013

463788

325

186884

420282

184823

429349

326

184955

429400

184620

428639

327

184521

428420

185598

422919

328

185598

422919

187066

420376

329

112030

404672

116488

406747

330

116496

406697

112058

404544

331

117295

405488

117054

406167

332

120168

404499

127579

400982

333

127647

400929

129615

399718

334

129768

399584

121134

404177

335

130618

399305

131310

399189

336

131205

399168

130614

399221

337

134460

398854

134977

398267

338

135866

396697

136850

393973

339

136824

393797

136104

395932

340

139625

391290

141644

390190

341

141538

390205

139608

391259

342

142541

389961

148695

390121

343

148698

390093

142457

389866

344

159968

390603

161584

390684

345

161385

390641

159970

390560

346

162495

390729

167449

391501

347

167449

391501

168620

391628

348

167828

391501

162097

390673

349

169637

391670

170527

391699

350

170828

391677

170429

391657

351

150940

409367

149590

408825

352

151375

416698

154157

410165

353

153921

410335

151260

416645

354

151409

410786

153921

410335

355

154157

410165

154611

409664

356

156121

408035

151299

410760

357

154611

409664

156177

408090

358

159020

406636

163991

403088

359

163971

403065

159003

406566

360

165060

402175

168817

398761

361

168771

398743

165041

402155

362

168895

398658

171341

395359

363

170683

396187

168852

398636

364

171314

395339

170683

396187

365

172151

394255

175432

389212

366

172983

392466

172117

394234

367

171497

391884

172943

392366

368

173416

390588

171603

391880

369

175295

389374

173447

390592

370

176341

386361

176863

380897

371

175941

383990

176281

386350

372

176664

381605

175911

383970

373

176878

380802

178613

378627

374

178599

378588

176840

380798

375

178705

378537

179811

373544

376

179607

375209

178691

378502

377

179799

373543

179674

374611

378

179835

373451

180063

371335

379

180040

371333

179802

373449

380

180080

371231

180390

368448

381

180408

367943

180047

371227

382

191070

370900

193614

372279

383

190871

370791

191053

370894

384

189706

370139

190837

370777

385

193614

372279

189706

370139

386

181122

365499

189636

370083

387

189636

370083

181110

365406

388

181066

365179

181143

365048

389

181021

364977

180804

365012

390

174664

361849

180317

364908

391

180322

364897

177181

363247

392

168677

358598

174572

361798

393

174580

361785

168709

358585

394

183167

361613

188117

354091

395

188066

354010

183113

361586

396

189260

350012

184840

341596

397

182474

335555

189057

350009

398

183939

338580

182526

335527

399

180540

330392

181548

333206

400

179309

325211

180912

328765

401

178666

324029

178801

324304

402

180966

328729

177982

322507

403

177812

322133

177161177151

320677320611

404

45856

372704

49373

365467

405

46671

368308

45480

371927

406

44147

359119

46671

368308

407

49374

365468

44422

359397

408

149547

408913

150894

409506

409

125661

486553

125680

486422

410

125680

486422

128487

483809

411

128487

483809

128584

483724

412

128584

483724

129911

479711

413

129911

479711

129906

479689

414

129906

479689

128445

468143

415

128445

468143

128439

468129

416

128439

468129

128081

464855

417

128081

464855

128083

464844

418

128083

464844

130818

460898

419

133679

456818

136131

448171

420

133361

413838

135436

409642

421

74724

385149

77269

376894

ARTIKEL II (CITEERTITEL)

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling actualisering geometrie Omgevingsregeling IenW eerste helft 2024.

ARTIKEL III (INWERKINGTREDING)

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2024, met uitzondering van artikel I, onderdeel B, dat in werking treedt op een bij ministerieel besluit te bepalen tijdstip.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Mark Harbers

TOELICHTING

Algemeen

1. Inleiding

In de Omgevingsregeling (Or) is de geometrische begrenzing opgenomen van locaties waarvoor het Rijk specifieke regelgeving heeft vastgelegd in de Omgevingswet, de bijbehorende algemene maatregelen van bestuur of de Or zelf. Deze geometrische begrenzingen worden halfjaarlijks geactualiseerd. Veranderingen in de begrenzingen die hebben plaatsgevonden door bijvoorbeeld werkzaamheden worden met deze wijzigingsregeling in de Or opgenomen. Dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de begrenzingen zoals opgenomen in de Or aansluiten bij de feitelijke situatie.

Deze regeling voorziet ten eerste in een wijziging van bijlage III, bij de Or in verband met enige verbeteringen en aanvullingen in de geometrische begrenzingen van een aantal werkingsgebieden bij hoofdstuk 2 van de Or. In deze gebieden worden specifieke regels gesteld door het Rijk. Het gaat hierbij in algemene zin om locaties waar regels gelden voor activiteiten zoals een zorgplicht, een meldingsplicht of een vergunningplicht, alsmede om locaties die van belang zijn voor de toepassing van instructieregels voor andere overheden. Geometrische begrenzingen geven aan waar deze regels gelden. Dit kan zowel een 'punt op de kaart' betreffen als een gebied, een zone of een deel van Nederland. Elke locatie wordt weergegeven met een GIO (geografisch informatie object), dat kan worden bekeken via een viewer (de links in de tabel in de regeling leiden naar die viewer). Met de viewer wordt de specifieke locatie zichtbaar gemaakt op een digitale kaart van Nederland. In deze toelichting wordt in het artikelsgewijze gedeelte onder onderdeel A, nader ingegaan op de aard en aanleiding van elk wijzigingsonderdeel.

Daarnaast voorziet deze regeling in een wijziging van zowel bijlage IIIa als bijlage IIIb bij de Or in verband met wijzigingen van de rijksdriehoekscoördinaten begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van de dijktrajecten van primaire waterkeringen en andere dan primaire waterkeringenin beheer bij het Rijk. Voor bijlage IIIa betreft dit wijzigingen in de coördinaten van primaire waterkeringen. Afstemming tussen waterkeringbeheerders, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de beheerder van het Nationaal Bestand Primaire Waterkeringen, het Informatiehuis Water (IHW), heeft geleid tot een aantal correcties in bijlage IIIa zonder dat er fysiek wat is gewijzigd. Daarnaast is als resultaat van uitgevoerde dijkversterkingen of rivierverruimingsprojecten de ligging van diverse dijktrajecten in de afgelopen jaren daadwerkelijk gewijzigd, zijn nieuwe dijktrajecten aangewezen of juist vervallen. Wijziging van de coördinaten in bijlage IIIa bij de Or is nodig om de regelgeving (weer) in overeenstemming te brengen met de daadwerkelijke situatie. Het gaat om de rijksdriehoekscoördinaten van de begin- en eindpunten van de dijktrajecten onder onderdeel B bij de artikelsgewijze toelichting, gerangschikt naar beheerder. De wijziging in bijlage IIIb betreft een wijziging van de rijksdriehoekscoördinaten begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk. Deze wijziging is een gevolg van een wijziging voor een primaire waterkering in bijlage IIIa.

2. Overzicht van de inhoudelijke wijzigingen (Bijlage III)

In de Or is de geometrische begrenzing opgenomen van locaties waarvoor het Rijk specifieke regelgeving heeft vastgelegd in de Omgevingswet, de bijbehorende algemene maatregelen van bestuur of de Or zelf.

Met deze wijzigingsregeling wordt een aantal aanpassingen gedaan in de volgende gebieden (zie voor een nadere toelichting op deze onderdelen de artikelsgewijze toelichting):

  • 1.

    Artikel 2.2, eerste lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen in het beheer van het Rijk)

  • 2.

    Artikel 2.2, tweede lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwaliteit)

  • 3.

    Artikel 2.2, derde lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwantiteit)

  • 4.

    Artikel 2.2, vierde lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen waterstaatkundig beheer)

  • 5.

    Artikel 2.3, eerste lid (Geometrische begrenzing rijkswateren niet in het beheer bij het Rijk)

  • 6.

    Artikel 2.5, eerste lid (Geometrische begrenzingen locaties dijktrajecten van primaire waterkeringen en dijktrajecten van andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk)

  • 7.

    Artikel 2.5, tweede lid (Geometrische begrenzingen locaties dijktrajecten van primaire waterkeringen en dijktrajecten van andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk)

  • 8.

    Artikel 2.8, eerste lid (Geometrische begrenzing rivierbed grote rivieren)

  • 9.

    Artikel 2.8, tweede lid (Geometrische begrenzing van het stroomvoerend deel van het rivierbed van de grote rivieren)

  • 10.

    Artikel 2.8, derde lid (Geometrische begrenzing van het bergend deel van het rivierbed van de grote rivieren)

  • 11.

    Artikel 2.12 (Geometrische begrenzing vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen)

  • 12.

    Artikel 2.13 (Aanwijzingen en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk, niet zijnde kanalen)

  • 13.

    Artikel 2.14 (Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden met betrekking tot kanalen in beheer bij het Rijk)

  • 14.

    Artikel 2.15 (Geometrische begrenzing beperkingengebieden vaarwegen in het beheer bij het Rijk)

  • 15.

    Artikel 2.16 (Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen afmeren woonschip of ander drijvend werk)

  • 16.

    Artikel 2.20 (Aanwijzing en geometrische begrenzingen beperkingengebieden installaties in de Noordzee)

  • 17.

    Artikel 2.28, eerste lid (Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden autowegen, autosnelwegen en hoofdspoorwegen)

  • 18.

    Artikel 2.29, eerste lid (Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk)

  • 19.

    Artikel 2.29, tweede lid (Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk die horen bij een verzorgingsplaats)

3. Gevolgen

Als gevolg van onder meer wijzigingen in beheerafspraken of projecten zijn er veranderingen in geometrische begrenzingen. Met het actualiseren van de kaarten worden de feitelijke wijzigingen die hebben plaatsgevonden opgenomen in het kaartmateriaal. De veranderingen van de geometrische begrenzingen kunnen een verschuiving van bevoegdheden tot gevolg hebben. Deze verschuiving van bevoegdheden heeft in de praktijk met de verandering van de feitelijke situatie dan al plaatsgevonden. Het wijzigen van de kaarten brengt geen nieuwe verschuivingen met zich mee. Het wijzigen van de kaarten brengt de juridische situatie weer overeen met de feitelijke situatie. Deze wijziging heeft daarom ook geen gevolgen voor administratieve of bestuurslasten.

Bovenstaande geldt ook voor de wijzigingen van begin- en eindcoördinaten van de dijktrajecten.

4. Uitvoering, toezicht en handhaving

Uitvoering, toezicht en handhaving is belegd bij de beheerders. Voor de rijkswateren en rijkswegen ligt dit bij Rijkswaterstaat. De regionale wateren zijn in beheer bij de waterschappen. Zoals hiervoor aangegeven zijn deze wijzigingen van de geometrieën in een eerder stadium afgestemd. De wijziging van de Or verwerkt slechts deze wijzigingen in de geometrieën die zijn vastgelegd in de Or. Wijzigingen die hebben plaatsgevonden in uitvoering, toezicht of handhaving, zijn reeds bekend bij de betrokken beheerders.

5. Verhouding tot nationale regelgeving

Bijlage II bij het Besluit kwaliteit leefomgeving en bijlage IIIa en IIIb bij de Or zijn met elkaar verbonden. In het Besluit kwaliteit leefomgeving worden dijktrajecten, in de tabel in bijlage II, onderdeel A, aangewezen als zijnde dijktrajecten. In onderdeel B van deze bijlage worden de omgevingswaarden gesteld voor deze dijktrajecten. De Or, in bijlage IIIa, begrenst vervolgens de locaties waar de omgevingswaarden voor deze dijktrajecten gelden. Om te voorkomen dat er omgevingswaarden zijn gesteld voor dijktrajecten die vervolgens niet begrensd zijn, dient het verwijderen van de coördinaten (begrenzing) van de betrokken locaties gelijktijdig te gebeuren met het verwijderen van de omgevingswaarden in het Besluit kwaliteit leefomgeving. Andersom betekent dit dat het verwijderen van omgevingswaarden in het Besluit kwaliteit leefomgeving een verwijdering van de coördinaten (begrenzingen) in de Or met zich meebrengt. Onderdeel B en C van deze regeling wijzigen de begrenzingen van de locaties waar omgevingswaarden gelden. Via onderdeel B van artikel I van deze wijzigingsregeling worden de coördinaten (begrenzing) van de locaties met betrekking tot omgevingswaarden van twee dijktrajecten verwijderd (dijktraject 226 en 72-1) en worden de coördinaten (begrenzing) van de locaties met betrekking tot omgevingswaarden van een ander dijktraject toegevoegd (dijktraject 228). Gelijktijdig hieraan worden de omgevingswaarden voor deze dijktrajecten verwijderd en toegevoegd aan het Besluit kwaliteit leefomgeving. Dit laatste wordt geregeld in het Wijzigingsbesluit wijziging kaartmateriaal, veiligheidsnormen en schrappen Roggebotsluis. Om te voorzien in gelijktijdige inwerkingtreding van deze wijzigingen op AMvB- en regelingniveau, is voor onderdeel B een aparte inwerkingtreding geregeld.

6. Consultatie

Deze regeling is van 23 oktober 2023 tot 20 november 2023 via www.internetconsultatie.nl ter openbare consultatie aangeboden. Hieruit zijn vijf reacties gekomen. De reacties betreffen vragen over het proces van de wijzigingen die doorgevoerd worden, verduidelijking over de geometrische beperkingengebieden en één opmerking over een geometrie rondom het IJsselmeer. De opmerking over het IJsselmeer wordt opgepakt in de volgende wijziging. De andere reacties nemen we mee, maar geven geen directe reden tot het aanpassen van de regeling.

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) is om advies gevraagd. Het ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

De gemeenten waarin een wijziging van de geometrieën (bijlage III) plaatsvindt zijn per mail op de hoogte gesteld van de internetconsultatie en zijn zo uitgenodigd om desgewenst te reageren. De waterschappen zijn via de Unie van Waterschappen uitgenodigd te reageren op de internetconsultatie. Voor de waterschappen geldt tevens dat zij bij de voorbereiding door Rijkswaterstaat worden betrokken. Indien het een wijziging van de geometrieën in een havengebied betreft (bijvoorbeeld de Rotterdamse haven) is dit met de betreffende gemeente afgestemd.

De voorliggende verzoeken tot wijzigen van begin- en eindcoördinaten van enkele keringen in bijlage IIIa en IIIb zijn ingediend door verschillende waterschappen en door Rijkswaterstaat. Deze wijzigingen zijn voorbereid in samenwerking met de beheerders, Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving als adviseur waterveiligheid en het Informatiehuis Water als beheerder van het Nationaal Basisbestand Primaire Waterkeringen.

Artikelsgewijs

ARTIKEL I

Onderdeel A (Bijlage III)

Aan meerdere wijzigingen van verschillende geometrische begrenzingen liggen dezelfde drie redenen ten grondslag. Deze drie redenen worden hieronder als reden 1, reden 2 en reden 3 aangeduid. Als achter een van de opgesomde wijzigingen wordt verwezen naar reden 1, reden 2 of reden 3 wordt daarmee verwezen naar de redenen zoals hieronder uiteengezet.

Reden 1: In de Waterbrief d.d. 18 juni 2020 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aangegeven dat de gebieden achter keringen de status rivierbed zullen verliezen zodra de keringen aan de norm voldoen, tenzij aan de betreffende dijkring nog een systeemmaatregel (bijvoorbeeld dijkverhoging of dijkverbreding) moet worden uitgevoerd. Dit dijktracé is getoetst door het Waterschap Limburg en voldoet aan de norm (minimaal de ondergrens). De status van de versterking van het dijktraject is terug te vinden op het waterveiligheidsportaal: https://waterveiligheidsportaal.nl/#!/nss/nss/current

Reden 2: De gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum is gereed. In dit project zijn dijkverleggingen, dijkversterkingen en rivierverruimingen gerealiseerd.

Reden 3: De gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum is gereed. Onderdeel hiervan is ook de vergroting van de haven die in open verbinding staat met de Maas.

Artikel 2.2, eerste tot en met vierde lid

Artikel 2.2, eerste tot en met vierde lid, Or regelt diverse geometrische begrenzingen rondom het beheer van oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling zijn wijzigingen aangebracht in de geometrische begrenzing met betrekking tot oppervlaktewaterlichamen (eerste lid), waterkwaliteitsbeheer (tweede lid), waterkwantiteitsbeheer (derde lid) en het waterstaatkundig beheer vanwege de volgende projecten en andere ontwikkelingen:

Artikel 2.2, eerste lid (geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen in het beheer van het Rijk) [artikel 2.20, tweede lid, van de Omgevingswet]

West-Nederland Zuid (WNZ)

  • 1.

    Rotterdamse haven: de haventerreinen worden buiten de begrenzing gehouden.

Zuid-Nederland (ZN):

  • 1.

    Wanssum/Blitterswijck/Boltweg/Broekhuizenvorst/Oijen: reden 1 en 2

  • 2.

    Aasterberg/Afferden/Beegden/Beesel/Borgharen/Clauscentrale/ Grubbenvorst/Heel /Visserweert/Voulwames: reden 1

  • 3.

    Raaieinde: in het kader van het project Raaieinde is een tijdelijke haven aangelegd waardoor het rivierbed ter plaatse vergroot is. Na afloop wordt het gebied ter plaatse ingericht met watergebonden natuur.

Zee en Delta (ZD):

Terneuzen, sluizen:

  • 1.

    De zuidelijke landtong wordt voor eind 2023 verwijderd overeenkomstig het tracébesluit Nieuwe Sluis Terneuzen. Na verwijdering van de landtong moet de dan ontstane waterbodem gehandhaafd worden en zijn mogelijk onderhoudsbaggerwerkzaamheden noodzakelijk.

  • 2.

    Per abuis zijn in 2022 het omloopriool en de brugkelders in het kaartmateriaal meegenomen als oppervlaktewater en als waterkwaliteitsbeheer aangeduid. Met deze wijziging is dit uit het kaartmateriaal gehaald.

  • 3.

    Ten noorden van de nieuwe Sluis is een kleine aanpassing nodig van deze begrenzingen vanwege de aanpassing aan de waterkering.

Midden-Nederland (MN):

  • 1.

    Tussen Lelystad en de Ketelbrug: langs de kust is vanuit Flevokust een opslag terrein gemaakt.

  • 2.

    Harderwijk: naar aanleiding van het project Waterfront Harderwijk zijn grenzen geactualiseerd.

  • 3.

    Amsterdam: het project IJburg is verder uitgebreid waardoor grenzen zijn aangepast.

Artikel 2.2, tweede lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwaliteit) [artikel 2.20, tweede lid, van de Omgevingswet]

WNZ:

  • 1.

    Rotterdamse haven: de definitieve contouren van de 2e Maasvlakte worden gevolgd.

ZN:

  • 1.

    Wanssum/Blitterswijck: reden 1, 2 en 3.

  • 2.

    Aasterberg/Afferden/Beesel/Borgharen /Clauscentrale/Grubbenvorst/Heel/Visserweert/Voulwames: reden 1

  • 3.

    Boltweg/Broekhuizenvorst/Oijen: reden 1 en 2.

  • 4.

    Grevenbicht: het gebied is hoogwatervrij gelegen.

  • 5.

    Groeningen: correctie van een fout. De primaire waterkering is hier breder dan aanvankelijk aangenomen. Het aan te passen deel overstroomt niet geregeld waarmee het geen belang heeft in het kader van de waterkwaliteit.

  • 6.

    Raaieinde: in het kader van het project Raaieinde is een tijdelijke haven aangelegd waardoor het rivierbed ter plaatse vergroot is. Na afloop wordt het gebied ter plaatse ingericht met watergebonden natuur.

Artikel 2.2, derde lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwantiteit) [artikel 2.20. tweede lid, van de Omgevingswet]

WNZ:

  • 1.

    Rotterdamse haven: de definitieve contouren van de 2e Maasvlakte worden gevolgd.

ZN:

  • 1.

    Wanssum/Blitterswijck: de gebiedsontwikkeling is Ooijen-Wanssum gereed. Onderdeel hiervan is ook de vergroting van de haven die in open verbinding staat met de Maas. In het kader van het project Ooijen Wanssum is de haven vergroot.

Artikel 2.2, tweede lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwaliteit) en/of Artikel 2.2, derde lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwantiteit) [artikel 2.20, tweede lid, van de Omgevingswet]

West-Nederland Noord (WNN):

Amsterdam:

  • 1.

    Ruigoordweg: er heeft een uitbreiding van de kade van CCN plaatsgevonden. Dit is gedaan zoals opgenomen in de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022.

  • 2.

    Australië haven: er is een kade aangelegd en een hoekje afgegraven. Dit is gedaan zoals opgenomen in de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022.

  • 3.

    Houthavens/Pontsteigergebouw: In verband met stedelijke ontwikkeling is de grens waterkwantiteit ter plaatse aangepast.

  • 4.

    Pontsteigergebouw: de waterkwaliteitgrens aan oostzijde van het gebouw is gecorrigeerd.

  • 5.

    Aanleg Zuidelijke pontaanlanding ten behoeve van IJveer: er heeft een correctie ter plaatse van het open waterfront plaatsgevonden.

Amsterdam, diverse datacorrecties:

  • 1.

    Zuidzijde Zuiderbuitentoeleidingskanaal van sluizencomplex IJmuiden: de datakwaliteit is verbeterd door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie (aan de bovenkant van de kade).

  • 2.

    Zuidzijde van de Staalhaven: de datakwaliteit is verbeterd door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie. De grens lag ten onrechte om steigers die nu overigens al verwijderd zijn.

  • 3.

    Middensluiseiland van sluizencomplex IJmuiden: de datakwaliteit is verbeterd door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie (aan de bovenkant van het stortsteen).

  • 4.

    Zijkanaal F: de datakwaliteit is verbeterd door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie. Dit is op de insteek van de oever en achter langs het lozingspunt van het gezuiverd stedelijk afvalwater.

  • 5.

    Afgesloten IJ Centraal Station: aan de achterzijde van het station is de grens langs de oever gelegd. De datakwaliteit is nu verbeterd door de begrenzing aan te passen aan de feitelijke situatie.

Artikel 2.2, vierde lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen waterstaatkundig beheer) [artikel 2.20, tweede lid, van de Omgevingswet]

WNZ:

  • 1.

    Rotterdamse haven: het havenbeheer zit van oudsher bij de gemeente Rotterdam. Dit wordt nu ook op de kaart tot uitdrukking gebracht. Het beperkingengebied beperkt zich tot het water.

ZN:

  • 1.

    Wanssum/Blitterswijck/Boltweg/Broekhuizenvorst/Oijen: reden 1 en 2.

  • 2.

    Aasterberg/Afferden/Beegden/Beesel/Borgharen/Clauscentrale/Grubbenvorst/Heel/Visserweert/Voulwames: reden 1.

  • 3.

    Raaieinde: in het kader van het project Raaieinde is een tijdelijke haven aangelegd waardoor het rivierbed ter plaatse vergroot is. Na afloop wordt het gebied ter plaatse ingericht met watergebonden natuur.

WNN:

  • 1.

    Amsterdam: Bij de Ruigoordweg heeft een uitbreiding van de kade van CCN plaatsgevonden. Dit is gedaan zoals opgenomen in de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022.

MN:

  • 1.

    Harderwijk: naar aanleiding van het project Waterfront Harderwijk zijn grenzen geactualiseerd

  • 2.

    Amsterdam: het project IJburg is verder uitgebreid waardoor grenzen zijn aangepast

Artikel 2.3, eerste lid (Geometrische begrenzing rijkswateren niet in het beheer bij het Rijk) [artikel 2.20, derde lid, van de Omgevingswet]

Artikel 2.3, eerste lid, Or regelt de geometrische begrenzingen van rijkswateren in het beheer bij niet tot het Rijk behorende openbare lichamen. Met deze regeling is er een wijziging aangebracht:

WNZ:

  • 1.

    Rotterdamse haven: het havenbeheer ligt van oudsher bij de gemeente Rotterdam. Dit wordt nu ook op de kaart tot uitdrukking gebracht.

Artikel 2.8, eerste tot en met derde lid

Artikel 2.8, eerste tot en met derde lid, Or regelt diverse geometrische begrenzingen van het rivierbed van grote rivieren. Met deze regeling zijn wijzigingen aangebracht in de geometrische begrenzing van het rivierbed van grote rivieren (eerste lid), de geometrische begrenzing van het stroomdoorvoerend deel van het rivierbed (tweede lid) en de geometrische begrenzing van het bergend deel van het rivierbed (derde lid) vanwege de volgende projecten en andere ontwikkelingen:

Artikel 2.8, eerste lid (Geometrische begrenzing rivierbed grote rivieren) [artikel 5.41, eerste lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving]

ZN:

  • 1.

    Wanssum/Blitterswijck/Boltweg/Broekhuizenvorst/Oijen: reden 1 en 2.

  • 2.

    Aasterberg/Afferden/Beegden/Beesel/Borgharen/Clauscentrale/ Grubbenvorst/ Heel/Visserweert/Voulwames: reden 1.

  • 3.

    Raaieinde: in het kader van het project Raaieinde is een tijdelijke haven aangelegd waardoor het rivierbed ter plaatse vergroot is. Na afloop wordt het gebied ter plaatse ingericht met watergebonden natuur.

Artikel 2.8, tweede lid (Geometrische begrenzing van het stroomvoerend deel van het rivierbed van de grote rivieren) [artikel 5.41, tweede lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving]

ZN:

  • 1.

    Wanssum/Blitterswijck/Boltweg/Broekh uizenvorst/Oijen: reden 1 en 2.

  • 2.

    Aasterberg/Afferden/Beesel/Borgharen/Heel/Grubbenvorst/Visserweert/ Voulwames: reden 1.

  • 3.

    Grevenbicht: het gebied is hoogwatervrij gelegen.

  • 4.

    Groeningen: correctie van een fout. De primaire waterkering is hier breder dan aanvankelijk aangenomen. Het aan te passen deel overstroomt niet geregeld en heeft een waterbergend karakter.

  • 5.

    Raaieinde: in het kader van het project Raaieinde is een tijdelijke haven aangelegd waardoor het rivierbed ter plaatse vergroot is. Na afloop wordt het gebied ter plaatse ingericht met watergebonden natuur.

  • 6.

    Venlo Werf: vanwege het verplaatsen van een waterkering is het stroomvoerend deel van het rivierbed vergroot.

Artikel 2.8, derde lid (Geometrische begrenzing van het bergend deel van het rivierbed van de grote rivieren) [artikel 5.41, derde lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving]

ZN:

  • 1.

    Aasterberg/Afferden/Beegden/Beesel/Borgharen/Clauscentrale/ Grubbenvorst/ Heel/Visserweert: reden 1.

  • 2.

    Boltweg/Broekhuizenvorst/Oijen: reden 1 en 2.

  • 3.

    Grevenbicht: het gebied is hoogwatervrij gelegen

  • 4.

    Groeningen: correctie van een fout. De primaire waterkering is hier breder dan aanvankelijk aangenomen. Het aan te passen deel overstroomt niet geregeld en heeft een waterbergend karakter.

  • 5.

    Maasbracht Veerweg: de grens van het bergend rivierbed moet in overeenstemming gebracht worden met de situatie in het veld (tot aan de hoogwatervrije kade).

  • 6.

    Raaieinde: in het kader van het project Raaieinde is een tijdelijke haven aangelegd waardoor het rivierbed ter plaatse vergroot is. Na afloop wordt het gebied ter plaatse ingericht met watergebonden natuur.

  • 7.

    Stevensweert Julianalaan: vanwege de verandering van een hoogwatervrij terrein.

Artikel 2.12 (geometrische begrenzing vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen) [artikel 2.24, tweede lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet]

Dit artikel regelt de geometrische begrenzing van vrijwaringsgebieden naast rijksvaarwegen. Een vrijwaringsgebied is een langs rijksvaarwegen gelegen gebied waar op grond van het Besluit kwaliteit leefomgeving een rijksinstructieregel geldt om dit van bebouwing en begroeiing vrij te houden zodat de navigatie (zowel zicht, als radarbeelden) van het scheepvaartverkeer niet wordt verstoord. Met deze regeling worden de volgende wijzigingen aangebracht:

ZD:

  • 1.

    Vluchthaven Dinteloord: de vluchthaven Dintelmond was per abuis niet opgenomen in het beperkingengebied vaarwegen. Om dit te corrigeren is het beperkingengebied uitgebreid om de vluchthaven hierin ook op te nemen.

  • 2.

    Vluchthaven Tholen: de begrenzing van de vaarweg wordt hier in overeenstemming gebracht met de genormeerde bodem van de vluchthaven die Rijkswaterstaat in beheer heeft.

  • 3.

    Havenmonding Theodorushaven: door de aanleg van een containerterminal in de voorhaven van de Theodorushaven wordt deze voorhaven ook onderdeel van de havenactiviteiten waardoor de begrenzing kan worden beëindigd bij de havenhoofden.

  • 4.

    Volkerak-Zoommeer, de Eendracht, de Oosterschelde, Kanaal door Zuid-Beveland en Veerse Meer: gebleken is dat de begrenzing van de vaarweg op veel plaatsen niet meer overeenkomt met de actuele situatie. Dit betreft veelal kleine aanpassingen om daarmee de begrenzing en de aanwezige vaarwegbetonning met de actuele situatie weer in overeenstemming te brengen.

WNN:

  • 1.

    Den Helder en Texel: in de veerhavens van Den Helder en ’t Horntje op Texel is de vaarwegbegrenzing gelegd op de grens droog/nat. Hierbij sluit deze aan op de eerdere vastlegging van de vrijwaringszones.

  • 2.

    Marken: in de haven van Marken is de vaarweg bepaald. Dit in aansluiting op de eerdere vastlegging van de vrijwaringszone.

Datacorrecties:

  • 1.

    Zijkanaal B en C: de vaarwegbegrenzing is ter hoogte van Spaarndam op de droog/nat grens gelegd.

Artikel 2.13 (aanwijzingen en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk, niet zijnde kanalen) [artikel 2.21. eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet]

Dit artikel regelt de geometrische begrenzingen van beperkingsgebieden met betrekking tot een oppervlaktewaterlichaam in beheer bij het Rijk dat geen kanaal is. In deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht als gevolg van aanpassingen van de data aan de feitelijke situatie.

ZN:

  • 1.

    Wanssum/Blitterswijck/Boltweg/Broekhuizenvorst/Oijen: reden 1 en 2.

  • 2.

    Aasterberg/Afferden/Beegden/Beesel/Borgharen/Clauscentrale/ Grubbenvorst/ Heel/Visserweert/Voulwames: reden 1.

  • 3.

    Grevenbicht: het gebied is hoogwatervrij gelegen.

  • 4.

    Raaieinde: in het kader van het project Raaieinde is een tijdelijke haven aangelegd waardoor het rivierbed ter plaatse vergroot is. Na afloop wordt het gebied ter plaatse ingericht met watergebonden natuur.

  • 5.

    Stevensweert Julianalaan: vanwege de verandering van een hoogwatervrij terrein.

WNN:

  • 1.

    Marken: in de haven van Marken is de vrijstelling van de vergunningplicht waterstaatswerken vervallen. Voor het beheer is het noodzakelijk dat er een vergunningplicht geldt.

MN:

  • 1.

    Tussen Lelystad en de ketelbrug: langs de kust is vanuit Flevokust een opslag terrein gemaakt.

  • 2.

    Harderwijk: naar aanleiding van het project Waterfront Harderwijk zijn grenzen geactualiseerd.

  • 3.

    Amsterdam: het project IJburg is verder uitgebreid waardoor grenzen zijn aangepast.

Artikel 2.14 (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden met betrekking tot kanalen in beheer bij het Rijk) [artikelen 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet]

Dit artikel regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden met betrekking tot kanalen in beheer bij het Rijk. Een beperkingengebied is een gebied rondom bijvoorbeeld kanalen waar beperkingen gelden. Niet alle activiteiten mogen in een dergelijk beperkingengebied worden verricht, ter voorkoming van nadelige gevolgen. Met deze regeling worden enkele datakwaliteitsverbeteringen doorgevoerd.

WNN:

  • 1.

    Amsterdam: Bij de Ruigoordweg heeft een uitbreiding van de kade van CCN plaatsgevonden. Dit is gedaan zoals opgenomen in de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022.

Oost-Nederland (ON):

  • 1.

    Nijmegen: Bij het Maas-Waalkanaal en de Noordkanaalhaven zijn damwanden aangebracht.

Artikel 2.15 (geometrische begrenzing beperkingengebieden vaarwegen in het beheer bij het Rijk) [artikel 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet]

Dit artikel regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden met betrekking tot vaarwegen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling worden de volgende wijzigingen aangebracht:

WNN:

  • 1.

    Den Helder en Texel: in de veerhavens van Den Helder en ’t Horntje op Texel is de vaarwegbegrenzing gelegd op de grens droog/nat. Hierbij sluit deze aan op de eerdere vastlegging van de vrijwaringszones.

  • 2.

    Marken: in de haven van Marken is de vaarweg bepaald. Dit in aansluiting op de eerdere vastlegging van de vrijwaringszone.

Datacorrecties:

  • 2.

    Zijkanaal B en C: de vaarwegbegrenzing is ter hoogte van Spaarndam op de droog/nat grens gelegd.

Artikel 2.16 (Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen afmeren woonschip of ander drijvend werk) [artikel 5.41, tweede lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving]

Dit artikel regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden met betrekking tot een oppervlaktewaterlichaam in beheer bij het Rijk dat geen kanaal is, voor zover het gaat om het permanent afmeren van een woonschip of een ander drijvend werk. Met de regeling worden de volgende wijzigingen aangebracht:

ZN:

  • 1.

    Wanssum/Blitterswijck/Boltweg/Broekhuizenvorst/Oijen: reden 1 en 2.

  • 2.

    Aasterberg/Afferden/Beesel/Borgharen/Heel/Grubbenvorst/Visserweert/ Voulwames: reden 1.

  • 3.

    Grevenbicht: het gebied is hoogwatervrij gelegen.

  • 4.

    Groeningen: correctie van een fout. De primaire waterkering is hier breder dan aanvankelijk aangenomen. Het aan te passen deel overstroomt niet geregeld en heeft een waterbergend karakter.

  • 5.

    Raaieinde: in het kader van het project Raaieinde is een tijdelijke haven aangelegd waardoor het rivierbed ter plaatse vergroot is. Na afloop wordt het gebied ter plaatse ingericht met watergebonden natuur.

  • 6.

    Venlo Werf: vanwege het verplaatsen van een waterkering is het stroomvoerend deel van het rivierbed vergroot.

Artikel 2.20 (Aanwijzing en geometrische begrenzingen beperkingengebieden installaties in de Noordzee) [artikel 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder d, van de Omgevingswet]

Dit artikel regelt de aanwijzing en geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van installaties in de Noordzee. Met deze regeling wordt de volgende wijziging aangebracht:

ZD:

  • 1.

    De begrenzingen van de Noordzeeboerderij zijn aangepast aan de actualiteit. Het testplatform Allseas is toegevoegd.

Artikel 2.28, eerste lid (aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden autowegen, autosnelwegen en hoofdspoorwegen) [artikelen 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet]

Dit artikel regelt de aanwijzing en geometrische begrenzingen van reserveringsgebieden voor de uitbreiding van een autoweg of autosnelweg. Met de regeling worden de volgende wijzigingen aangebracht:

WNZ:

  • 1.

    A15 Papendrecht-Gorinchem: er is een reservering opgenomen van 1 extra rijstrook per rijrichting.

  • 2.

    A12/A4 Haaglanden: aan de oostzijde tussen de A12 en A4 wordt een reserveringsgebied toegevoegd ten behoeven van een extra rijstrook.

  • 3.

    A4 linkerzijde tussen hectometerpaal 60,8 en 57,3: er is een reserveringsgebied verwijderd waarover geen aanpassingen plaatsvinden.

WNN:

  • 1.

    A4 Burgerveen: er zijn extra reserveringen toegevoegd aan linkerzijde tussen hectometer 18,6 en 15,3.

Artikel 2.29, eerste en tweede lid (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk) [artikelen 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet]

Dit artikel regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van wegen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling worden de volgende wijzigingen aangebracht:

ZD:

  • 1.

    Landelijk: er zijn kwaliteitsverbeteringen in databronnen doorgevoerd, waardoor er diverse kleine verschillen in de contouren zijn ontstaan.

WNZ:

  • 1.

    N209: aangevuld met de reeds gerealiseerde delen van de toekomstige A16 conform de huidige werkwijze bij de N209.

  • 2.

    A15/N3/N214: de afrit en toerit hebben een nieuwe ligging gekregen.

ZN:

  • 1.

    A2 km 224,5, Aasterbergerweg: deze weg is niet in beheer bij Rijkswaterstaat maar staat wel onterecht in het beperkingengebied.

  • 2.

    Gehele regio: door verbeterde selecties uit de bronnen zijn kleine wijzigingen in de ligging van de grenzen van het beperkingengebied ontstaan.

  • 3.

    Gehele regio: door verbeteringen in het productieproces van kaartmateriaal zijn kleine wijzigingen in de ligging van de grenzen van het beperkingengebied ontstaan.

WNN:

  • 1.

    Amsterdam: Aanleg Gaasperdammertunnel A9.

Datacorrecties:

  • 1.

    De overige wijzigingen betreffen datakwaliteitsverbeteringen in de kaartlaag wegen beperkingengebied Rijk.

ON:

Datacorrecties:

  • 1.

    De gehele regio betreft wijzigingen in datakwaliteitsverbeteringen in de kaartlaag wegen beperkingengebied Rijk.

MN:

  • 1.

    Kornwerderzand: er zijn aanpassingen gedaan in de kaartlagen wegen beperkingengebied Rijk en wegen verzorgingsplaatsen beperkingengebied Rijk naar aanleiding van eerdere herzieningen wegens de komst van het Afsluitdijk Wadden Center.

Onderdeel B (Bijlage IIIa)

 

Artikel 2.5, eerste lid (Begrenzing locaties dijktrajecten van primaire waterkeringen en dijktrajecten van andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk) [artikel 2.0b, eerste lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving]

Dit artikel regelt de rijksdriehoekscoördinaten van de begin- en eindpunten van dijktrajecten van primaire waterkeringen in beheer bij de waterschappen en het Rijk. Met deze regeling worden de volgende wijzigingen aangebracht, gerangschikt naar waterkeringbeheerder:

Rijkswaterstaat

4-1 Vlieland duin en 4-2 Vlieland dijk.

Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) zijn de coördinaten van deze twee dijktrajecten gewijzigd, echter deze wijzigingen zijn nog niet doorgevoerd in de Or. Het betreft technische correcties.

33-1 Kreekrak.

De eindcoördinaat sloot niet aan op, maar kruiste dijktraject 223 (Bathse Spuisluis). Het betreft een technische correctie.

44-3 IJmuiden.

Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) zijn de begin- en eindcoördinaten van dijktraject 44-3 gewijzigd, echter deze wijzigingen zijn nog niet doorgevoerd in de Or. Het betreft een technische correctie.

217 Philipsdam.

De aansluiting tussen de Philipsdam en de Grevelingendam lag niet op de juiste plek, aangezien de Grevelingendam hier wordt onderbroken door een onderdoorgang onder de N59. De trajectlijn van de Grevelingendam moet met een bocht om de onderdoorgang en over de hoge grondlichamen van het ‘middeneiland’ heen liggen. Dat betekent dat dijktraject 217, de Philipsdam, eerder eindigt dan nu het geval is. Het betreft een technische correctie van de eindcoördinaat, de fysieke situatie verandert niet.

222 Sluizencomplex Hansweert.

De begin- en eindpunten van dijktraject 222 lagen abusievelijk halverwege de sluisdeuren. De begin- en eindpunten horen echter te liggen op de grens van de deur en de kolkwand. De nieuwe coördinaten van dijktraject 222 bepalen eveneens de nieuwe begin- en eindpunten van de aangrenzende dijktrajecten 30-1, 30-2, 31-1 en 31-2, in beheer bij Waterschap Scheldestromen. Het betreft technische correcties.

226 Roggebotsluis.

Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) is dijktraject 226 vervallen aangezien de Roggebotsluis is geamoveerd als onderdeel van het project Reevediep. Dijktraject 226 stond echter abusievelijk nog in de Or. Het betreft een technische correctie.

228 Sluis Limmel.

Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) is dijktraject 228 opgenomen. Het betrof het herstel van een omissie. Rijkswaterstaat Zuid-Nederland (beheerder van dijktraject 228) en waterschap Limburg (beheerder van het aangrenzende dijktraject 90-1) zijn daarna tot overeenstemming gekomen over een logischere grens tussen beide dijktrajecten, waardoor de coördinaten zoals vermeld in Staatsblad 2020, 455 niet meer kloppen. In de Or was dijktraject 228 nog niet opgenomen. Dijktraject 228 is nu met de verbeterde coördinaten alsnog opgenomen. Het betreft een technische correctie.

Waterschap Drents Overijsselse Delta

9-2 Vollenhove Zwartsluis-Kadoelersluis.

Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) is de eindcoördinaat van dijktraject 9-2 gewijzigd, vanwege het verlengen van het aangrenzende dijktraject 202 (Kadoelersluis). Deze wijziging is nog niet in de Or doorgevoerd. Het betreft een technische correctie.

11-1 Reevediep.

De overgang tussen dijktraject 11-1 (Waterschap Drents Overijsselse Delta) en 52-4 (Waterschap Vallei en Veluwe) ligt volgens beide waterschappen niet op een logische plek. Op verzoek van beide waterschappen verschuift de grens naar de locatie waar de regionale waterkering op de primaire waterkering aansluit. Het betreft een technische correctie.

Hoogheemraadschap Hollandse Noorderkwartier

5-1 Texel duin, 5-2 Texel Waddenzeedijk, 12-1 Wieringermeerdijk Waddenzee, 12-2 Wieringermeerdijk IJsselmeer, 13-1 Duinen IJmuiden-Schoorl, 13-2 Duinen Petten, 13-3 Duinen Petten-Den Helder, 13-4 Helderse Zeewering en 13-5 Amsteldiepdijk & Balgzanddijk, 13-6 IJsselmeerdijk Medemblik-Enkhuizen, 13-7 Markermeerdijken Enkhuizen-Schardam, 13-8 Markermeerdijken Schardam-Edam, 13-9 Markermeerdijken Edam-Amsterdam.

Binnen de eerste beoordelingsronde die liep van 2017 t/m 2022 zijn door de verschillende waterkeringbeheerders alle primaire dijktrajecten beoordeeld, ofwel vergeleken met de geldende norm. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft naar aanleiding van de uitgevoerde beoordeling verzocht om voor alle 13 dijktrajecten in zijn beheer de begin- en eindcoördinaten (overgangen) technisch beperkt te verplaatsen. Het gaat om de overgangen tussen de volgende aaneengesloten dijktrajecten: de overgang van 5-1 naar 5-2 en (kop-staart) de overgangen tussen achtereenvolgens 12-1, 12-2, 13-6, 13-7, 13-8 en 13-9 en (kop-staart) de overgangen tussen 13-1, 13-2, 13-3, 13-4 en 13-5.

204a en 204b Houtribdijk.

De dijktrajecten 204a en 204b (twee zijden van dezelfde Houtribdijk) sluiten niet correct aan op de overgang tussen de dijktrajecten 13-6 en 13-7 (Markermeerdijk), in beheer bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Met de beperkte verschuiving van de eindcoördinaten van de Houtribdijk is het ‘gat’ dat op papier aanwezig is gecorrigeerd. Deze wijziging betreft een zuiver administratieve wijziging.

Waterschap Scheldestromen

30-1 Zuid-Beveland West Oosterscheldezijde, 30-2 Zuid-Beveland West Westerscheldezijde, 31-1 Zuid-Beveland Oost Westerscheldezijde en 31-2 Zuid-Beveland Oost Oosterscheldezijde.

Zie Rijkswaterstaat, 222 Sluizencomplex Hansweert.

27-3 Tholen oostzijde en 27-4 St. Philipsland oostzijde.

De begin- en eindcoördinaten van beide dijktrajecten zijn omgedraaid. Het betreft technische correcties.

29-3 Vlissingen – Ritthem, 29-4 havens Ritthem, 31-3 Bath - Oesterdam , 32-1 Zwin - Breskens, 32-2 Breskens - Terneuzen, 32-3 Terneuzen, 32-4 Terneuzen - Hedwige-Prosperpolder.

De begin- en eindcoördinaten van deze dijktrajecten zijn omgedraaid. Daarnaast zijn de overgangen tussen dijktrajecten (kop-staart) verlegd zodat deze op dezelfde plaats liggen als de (halve) dijkpalen van het waterschap. Het betreft technische correcties.

29-2 Westkapelle – Vlissingen, 30-2 Kapelle – Hansweert, 30-3 Borssele – Kapelle, 30-4 kerncentrale Borssele.

De overgangen tussen dijktrajecten (kop-staart) zijn verlegd zodat deze op dezelfde plaats liggen als de (halve) dijkpalen van het waterschap. Het betreft technische correcties.

Waterschap Vallei en Veluwe

45-1 Grebbedijk.

De begin- en eindcoördinaten van dijktraject 45-1 (Grebbedijk) zijn gewijzigd zodat het dijktraject aan beide zijden ver genoeg doorloopt naar de hoge gronden om achterloopsheid uit te sluiten. Achterloopsheid is het fenomeen dat water tussen het einde van de dijk en de aansluitende hoge grond door kan stromen richting het beschermde achterland. Het betreft technische correcties.

52-2 Gieteloo-Heerde, 52-3 Heerde-Wapenveld, 52-4 Wapenveld-Hattem en 52a-1 Veessen-Wapenveld.

Eind 2017 is het Ruimte voor de Rivierproject Hoogwatergeul Veessen-Wapenveld opgeleverd. Uit de revisie bleek dat de nieuwe dijk ter plaatse van de aansluiting op de oude dijken afweek van de in de Or opgenomen coördinaten. Dit kwam doordat de begin- en eindpunten gebaseerd zijn op het dijkontwerp van 2014 dat een globaler detailniveau heeft. De wijziging betreft technische correcties. De overgang tussen dijktraject 11-1 (Waterschap Drents Overijsselse Delta) en 52-4 (Waterschap Vallei en Veluwe) lag daarnaast volgens beide waterschappen niet op een logische plek. Op verzoek van beiden waterschappen is de grens verlegd naar de locatie waar de regionale waterkering op de primaire waterkering aansluit. Het betreft een technische correctie.

Hoogheemraadschap van Rijnland

14-10 Noordwijk-IJmuiden duin.

Bij wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455)zijn de begin- en eindcoördinaten van dijktraject 44-3 (IJmuiden, Rijkswaterstaat) gewijzigd. Verzuimd is om tegelijkertijd de coördinaten van het aangrenzende dijktraject 14-10 te wijzigen. Het betreft een technische correctie die nog niet in de Or was doorgevoerd.

Waterschap Rivierenland

37-1 Nederhemert naar 38-2 Bommelerwaard Maaszijde.

Bij wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455)is de overgang van dijktraject 37-1 Nederhemert naar 38-2 Bommelerwaard Maaszijde eerder al gewijzigd. Het betreft een technische correctie van de overgang die nog niet in de Or was doorgevoerd.

Waterschap Rijn en IJssel

51-1 Gorssel.

De tweede sluiskolk bij Eefde is gerealiseerd, met als gevolg dat de ligging van het dijktraject en de eindcoördinaat zijn gewijzigd.

Waterschap Limburg

54-1 Ottersum-Mook (Lob van Gennep), 56-1 Afferden, 59-1 Bergen, 66-1 Lottum, 67-1 Grubbenvorst.

Bij wet van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) zijn de coördinaten van de dijktrajecten 54-1, 56-1, 59-1, 66-1 en 67-1 gewijzigd als gevolg van uitgevoerde dijkversterkingswerken. Deze wijzigingen waren nog niet in de Or doorgevoerd.

84-1 Visserweert.

Dijktraject 84-1 Visserweert ontbrak abusievelijk in de Or. Het dijktraject was wel opgenomen in het Besluit kwaliteit leefomgeving. Het betreft herstel van een omissie.

61-1 Wanssum-Geysteren, 63-1 Ooijen en 64-1 Broekhuizenvorst.

Als gevolg van de uitgevoerde gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum zijn de begin- en eindcoördinaten van dijktrajecten 61-1, 63-1 en 64-1 gewijzigd.

62-1 Wanssum-Blitterswijck en 63-2 Boltweg.

Als gevolg van de uitgevoerde gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum zijn de begin- en eindcoördinaten van dijktrajecten 62-1 en 63-2 toegevoegd. Dijktraject 62-1 bestond al, maar was abusievelijk niet eerder in de Or opgenomen. Dijktraject 63-2 is nieuw, ontstaan als gevolg van de gebiedsontwikkeling.

72-1 Kessel.

Dijktraject 72-1 is vervallen. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in december 2022 besloten in te stemmen met het verzoek van waterschap Limburg om de status ‘primaire waterkering’ van dit dijktraject te laten vervallen en daarmee met het wijzigen van de daarvoor relevante wet- en regelgeving, waaronder de regelgeving onder de Omgevingswet. Kernpunten in de argumentatie zijn (1.) de unanieme wens tot afwaarderen uit de regio (bewoners en overheden) aangezien het versterken van de dijk een onevenredige impact op de omgeving heeft, (2.) het feit dat er geen slachtoffers zijn te verwachten bij hoogwater en (3.) de inschatting dat de schade als gevolg van beperkte te verwachten waterdieptes niet opweegt tegen de kosten voor dijkversterking.

73-1 Beesel, 74-1 Neer, 78-1 Heel.

De begin- en eindcoördinaten van de dijktrajecten 73-1, 74-1 en 78-1 zijn gewijzigd als gevolg van uitgevoerde dijkversterkingen.

76-1 Roermond Voorstad St. Jacob, 76-2 Roermond Alexanderhaven, 79-1 Thorn-Wessem, 82-1 Aasterberg.

Als gevolg van een controle op de aansluitingen zijn de begin- en eindcoördinaten van dijktrajecten 76-1, 76-2, 79-1 en 82-1 technisch gewijzigd.

90-1 Maastricht.

Dijktraject 90-1 sluit aan op dijktraject 228 (sluis Limmel, in beheer bij Rijkswaterstaat). Bij wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455)is dijktraject 228 opgenomen (herstel van een omissie). Rijkswaterstaat Zuid-Nederland (beheerder van dijktraject 228) en waterschap Limburg (beheerder van dijktraject 90-1) zijn daarna tot overeenstemming gekomen over de logische grens tussen beide dijktrajecten, die nu in de Or wordt opgenomen. Het betreft een technische correctie.

Waterschap Zuiderzeeland

202 Kadoelersluis.

Bij wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) zijn de begin- en eindcoördinaten van dijktraject 202 gewijzigd. Het betreft een verlenging van het dijktraject. Het traject bestaat nu uit de sluis en de dam daar naartoe.

Onderdeel C (Bijlage IIIb)

 

Artikel 2.5, tweede lid (Begrenzing locaties dijktrajecten van primaire waterkeringen en dijktrajecten van andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk) [artikel 2.0h, onder a, van het Besluit kwaliteit leefomgeving]

Dit artikel regelt de coördinaten van de begin- en eindpunten van dijktrajecten van andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling wordt de volgende wijziging aangebracht:

403 Julianakanaaldijk.

Als gevolg van de gewijzigde ligging van de primaire dijktrajecten 90-1 en 228 (Sluis Limmel) is ook de ligging van het eindpunt van de aansluitende regionale waterkering (de dijk langs het Julianakanaal, nummer 403) veranderd.

ARTIKEL III

De inwerkingtredingsdatum voor onderdeel A en C is gesteld op 1 april 2024. Dit is overeenkomstig de vaste verandermomenten voor ministeriële regelingen.

Voor onderdeel B wordt de inwerkingtreding door middel van een apart ministerieel besluit gekoppeld aan de wijziging van het Besluit kwaliteit leefomgeving via het Wijzigingsbesluit wijziging kaartmateriaal, veiligheidsnormen en schrappen Roggebotsluis. Hiermee vervallen de coördinaten (begrenzingen) van dijktrajecten 226 en 72-1 gelijktijdig met het schrappen van deze dijktrajecten uit het Besluit kwaliteit leefomgeving. Het toevoegen van de coördinaten (begrenzingen) van dijktraject 228 aan de Or wordt gelijktijdig gedaan met het toevoegen van dijktraject 228 aan het Besluit kwaliteit leefomgeving.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Mark Harbers

Naar boven