U bekijkt een publicatie met

Toon versie van document

Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 24 januari 2025, nr. IENW/BSK-2024/250148, tot wijziging van de Omgevingsregeling in verband met de actualisering en wijziging van regels met betrekking tot de geometrische begrenzingen van waterstaatswerken, reserveringsgebieden uitbreiding auto(snel)weg, wegen in beheer bij het Rijk en wegen in beheer bij het Rijk die horen bij een verzorgingsplaats (Regeling actualisering geometrie Omgevingsregeling IenW eerste helft 2025)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 2.20, tweede en derde lid, en 2.21, eerste lid, van de Omgevingswet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Omgevingsregeling wordt als volgt gewijzigd:

A

Bijlage III wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

BIJLAGE III BIJ HOOFDSTUK 2 VAN DEZE REGELING (VERWIJZING NAAR GML-BESTANDEN VOOR WERKINGSGEBIEDEN)

LEGENDA:

Artikel

Noemer

Indicatief/exact

GIO-id1

2.2, eerste lid

De geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen in het beheer van het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_oppervlaktewaterlichamen/nld@2024‑06‑27

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_oppervlaktewaterlichamen/nld@2025‑01‑17

2.2, tweede lid

Geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwaliteit

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwaliteit/nld@2024‑06‑27

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwaliteit/nld@2025‑01‑17

2.2, derde lid

Geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwantiteit

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwantiteit/nld@2024‑06‑27

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwantiteit/nld@2025‑01‑17

2.2, vierde lid

Geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen waterstaatkundig beheer

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterstaatkundig_beheer/nld@2024‑06‑27

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterstaatkundig_beheer/nld@2025‑01‑17

2.3, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing waterstaatkundig beheer rijkswateren door niet tot het Rijk behorende openbare lichamen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rijkswater_niet_beheerRijk/nld@2024‑06‑27

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rijkswater_niet_beheerRijk/nld@2025‑01‑17

2.4

Geometrische begrenzing primaire waterkeringen en andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_waterkeringenRijk/nld@2024‑06‑27

2.7

Geometrische begrenzing kustfundament

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_kustfundament/nld@2020‑10‑01

2.8, eerste lid

Geometrische begrenzing rivierbed grote rivieren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed/nld@2024‑06‑27

2.8, tweede lid

Geometrische begrenzing stroomvoerend deel rivierbed grote rivieren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_stroomvoerend_deel/nld@2024‑06‑27

2.8, derde lid

Geometrische begrenzing bergend deel rivierbed grote rivieren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_bergend_deel/nld@2024‑01‑30

2.9, eerste lid

Geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de lange termijn Rijntakken

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reservering_rijntakken/nld@2020‑10‑01

2.9, tweede lid

Geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de lange termijn Maas

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reservering_maas/nld@2022‑01‑15

2.10

Geometrische begrenzing van het IJsselmeergebied

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_ijsselmeergebied/nld@2024‑06‑27

2.11, eerste lid

Geometrische begrenzing van de PKB-Waddenzee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_pkb_waddenzee/nld@2020‑10‑01

2.11, tweede lid

Geometrische begrenzing van het Waddengebied

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_waddengebied/nld@2020‑10‑01

2.12

Geometrische begrenzing vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_vrijwaringsgebieden_rijksvaarwegen/nld@2024‑06‑27

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_vrijwaringsgebieden_rijksvaarwegen/nld@2025‑01‑17

2.13

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk, niet zijnde kanalen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_oppervlaktewaterlichaam_geen_kanalen/nld@2024‑01‑30

2.14

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden kanalen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebieden_kanalen/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebieden_kanalen/nld@2025‑01‑17

2.15

Geometrische begrenzing beperkingengebieden vaarwegen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_vaarwegen/nld@2024‑06‑27

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_vaarwegen/nld@2025‑01‑17

2.17

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden waterkeringen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_waterkeringen_rijk/nld@2024‑06‑27

2.18

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebied Noordzee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_noordzee/nld@2022‑10‑01

2.19, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebied Noordzee - buiten de zone tussen de duinvoet en laagwaterlijn

Indicatief

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_Noordzee_vanaf_laagwaterlijn/nld@2021‑07‑01

2.19, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebied Noordzee - zone tussen duinvoet en laagwaterlijn

Indicatief

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_duinvoet_laagwaterlijn/nld@2021‑07‑01

2.20

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden installaties in de Noordzee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_nz_installaties_nietmijnbouw/nld@2024‑01‑30

2.21

Aanwijzing en geometrische begrenzing gebied zeewaarts van de doorgaande NAP-min 20 meterdieptelijn

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_zeewaarts_gebied/nld@2020‑10‑01

2.22, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, oefen- en schietgebieden

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_oefen_schietgebieden/nld@2022‑01‑15

2.22, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, drukbevaren delen van de zee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_drukbevaren_delen/nld@2022‑01‑15

2.22, derde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, aanloopgebieden

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_aanloopgebieden/nld@2020‑10‑01

2.22, vierde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, ankergebieden in de buurt van aanloophavens

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_ankergebieden/nld@2020‑10‑01

2.26, eerste lid

Geometrische begrenzing civiele explosieaandachtsgebieden A

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_civiele_explosieaandachtsgebieden_zoneA/nld@2020‑10‑01

2.26, tweede lid

Geometrische begrenzing civiele explosieaandachtsgebieden B

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_civiele_explosieaandachtsgebieden_zoneB/nld@2020‑10‑01

2.26, derde lid

Geometrische begrenzing civiele explosieaandachtsgebieden C

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_civiele_explosieaandachtsgebieden_zoneC/nld@2020‑10‑01

2.26, vierde lid

Geometrische begrenzing civiele opslagplaatsen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_civiele_opslagplaatsen/nld@2020‑10‑01

2.27, eerste lid

Geometrische begrenzing militaire explosieaandachtsgebieden A

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2022/or_militaire_explosieaandachtsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.27, tweede lid

Geometrische begrenzing militaire explosieaandachtsgebieden B

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2022/or_militaire_explosieaandachtsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.27, derde lid

Geometrische begrenzing militaire explosieaandachtsgebieden C

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2022/or_militaire_explosieaandachtsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.28, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de uitbreiding van een autoweg of autosnelweg

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_uitbreiding_hoofdwegen/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_uitbreiding_hoofdwegen/nld@2025‑01‑17

2.28, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de aanleg van een autoweg of autosnelweg

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_nieuwe_autowegen/nld@2022‑01‑15

2.28, derde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de aanleg van een hoofdspoorweg

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_nieuwe_hoofdspoorwegen/nld@2020‑10‑01

2.29, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk/nld@2024‑06‑27

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk/nld@2025‑01‑17

2.29, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk die horen bij een verzorgingsplaats

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk_verzorgingsplaatsen/nld@2024‑06‑27

2.30, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_hoofdspoorwegen/nld@2024‑06‑27

2.30, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing kernzones van beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_kernzone/nld@2024‑06‑27

2.30, derde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing overwegzones van beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_overwegen/nld@2024‑06‑27

2.30, vierde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beschermingszones van beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_beschermingszone/nld@2024‑06‑27

2.31, eerste lid

Geometrische begrenzing gebieden waar bouwwerken apparatuur van luchthavens kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_verstoringsgebieden_buiten_burgerluchthavens_geen_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2.31, tweede lid

Geometrische begrenzing maximaal toelaatbare hoogte voor bouwwerken buiten beperkingengebieden luchthavens

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_verstoringsgebieden_buiten_burgerluchthavens_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2,31, derde lid

Geometrische begrenzing maximaal toelaatbare hoogte voor windturbines buiten beperkingengebieden luchthavens

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_verstoringsgebieden_buiten_burgerluchthavens_windturbines/nld@2020‑10‑01

2.31, vierde lid

Geometrische begrenzing gebieden waar bouwwerken het civiele radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_radarverstoringsgebied_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2.31, vijfde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar windturbines het civiele radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_defensie_radarverstoringsgebied_windturbines/nld@2020‑10‑01

2.32, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden buisleidingen van nationaal belang

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_buisleidingen_reserveringsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.32, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing zoekgebieden

buisleidingen van nationaal belang

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_buisleidingen_zoekgebieden/nld@2020‑10‑01

2.33, eerste lid

Geometrische begrenzing aanleggebied Maasvlakte 2

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_landaanwinningsgebied_Maasvlakte2/nld@2020‑10‑01

2.33, tweede lid

Geometrische begrenzing aanleggebied compensatie van open droog duin en natte duinvallei

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_compensatie_opendroog_duin/nld@2020‑10‑01

2.33, derde lid

Geometrische begrenzing aanleggebied compensatie van zeenatuur

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_compensatie_verlies_zeenatuur/nld@2020‑10‑01

2.34, eerste lid

Geometrische begrenzing openbaar toegankelijk natuur- en recreatiegebied Midden-IJsselmonde

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_natuur_recreatie_IJsselmonde/nld@2020‑10‑01

2.34, tweede lid

Geometrische begrenzing openbaar toegankelijk natuur- en recreatiegebied Schiebroekse en Zuidpolder

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_natuur_recreatie_Schiebroek_Zuidpolder/nld@2020‑10‑01

2.34, derde lid

Geometrische begrenzing openbaar toegankelijk natuur- en recreatiegebied Schiezone

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_natuur_recreatie_Schiezone/nld@2020‑10‑01

2.36, eerste lid

Geometrische begrenzing locaties voor grootschalige elektriciteitsopwekking

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_locaties_grootschalige_opwekking/nld@2020‑10‑01

2.36, tweede lid

Geometrische begrenzing locaties voor een kernenergiecentrale

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_vestigingsplaats_kernenergie/nld@2020‑10‑01

2.36, derde lid

Geometrische begrenzing locaties voor het gebied binnen een straal van één km rondom een kernenergiecentrale

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_waarborgzones_kernenergie/nld@2020‑10‑01

2.36, vierde lid

Geometrische begrenzing locaties voor een hoogspanningsverbinding met een spanning van ten minste 220 kV

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_hoogspanningsverbindingen/nld@2020‑10‑01

2.36a

Geometrische begrenzing van het uitsluitingsgebied hyperscale datacentra

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2023/or_uitsluitingsgebied_hyperscale_datacentra/nld@2023‑09‑15

2.37

Geometrische begrenzing uitgezonderde locaties niet in betekenende mate luchtkwaliteit

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_uitgezonderde_locaties_luchtkwaliteit/nld@2020‑10‑01

2.41, eerste lid

Geometrische begrenzing militaire terreinen en terreinen met een militair object

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_terreinen_objecten/nld@2022‑04‑01

2.41, tweede lid

Geometrische begrenzing van de onveilige gebieden bij militaire schietbanen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_terreinen_schietbanen/nld@2022‑01‑15

2.41, derde lid

Geometrische begrenzing van de gebieden waar bouwwerken een militaire zend- en ontvangstinstallatie kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_verstoring_zend_ontvangstinstallaties/nld@2020‑10‑01

2.41, vierde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar zich een militaire laagvliegroute bevindt

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_laagvliegroutes_transportvliegtuigen/nld@2024‑04‑30

2.41, vijfde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar bouwwerken het militaire radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_radarverstoringsgebied_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2.41, zesde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar windturbines het militaire radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_defensie_radarverstoringsgebied_windturbines/nld@2020‑10‑01

2.42, eerste lid

Geometrische begrenzing van de Droogmakerij de Beemster

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Beemster/nld@2020‑10‑01

2.42, tweede lid

Geometrische begrenzing van de Stelling van Amsterdam

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Stelling_van_Amsterdam/nld@2020‑10‑01

2.42, derde lid

Geometrische begrenzing van de Nieuwe Hollandse Waterlinie

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Nieuwe_Hollandse_Waterlinie/nld@2020‑10‑01

2.42, vierde lid

Geometrische begrenzing van de Romeinse Limes

Indicatief

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Romeinse_Limes/nld@2020‑10‑01

2.42, vijfde lid

Geometrische begrenzing van de Koloniën van Weldadigheid

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_werelderfgoed_Kolonien_van_Weldadigheid/nld@2020‑10‑01

2.43, eerste lid

Geometrische begrenzing herkomstgebieden mijnsteen en vermengde mijnsteen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/OrBodemMijnsteenHerkomstgebieden/nld@2020‑12‑01

2.43, tweede lid

Geometrische begrenzing toepassingsgebieden mijnsteen en vermengde mijnsteen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/OrBodemMijnsteenToepassingsgebieden/nld@2020‑12‑01

  • 1

    Het GML-bestand voor de werkingsgebieden is via Internet raadpleegbaar door de URL https://identifier.officielebekendmakingen.nl voor /join/.. te zetten (bijvoorbeeld https://identifier.officielebekendmakingen.nl/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwaliteitor_kustfundament/nld@20232020-0110-15)01. Terug naar link van noot.

ARTIKEL II

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling actualisering geometrie Omgevingsregeling IenW eerste helft 2025.

ARTIKEL III (inwerkingtreding)

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2025.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Barry Madlener

Toelichting

I Algemeen

1. Inleiding

In de Omgevingsregeling (Or) is de geometrische begrenzing opgenomen van locaties waarvoor het Rijk specifieke regelgeving heeft vastgelegd in de Omgevingswet, de bijbehorende algemene maatregelen van bestuur of de Or zelf. Deze geometrische begrenzingen worden halfjaarlijks geactualiseerd. Veranderingen in de begrenzingen die hebben plaatsgevonden door bijvoorbeeld werkzaamheden worden met deze wijzigingsregeling in de Or opgenomen. Dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de begrenzingen zoals opgenomen in de Or aansluiten bij de feitelijke situatie.

Deze regeling voorziet in een wijziging van bijlage III bij de Or, in verband met enige verbeteringen en aanvullingen in de geometrische begrenzingen van een aantal werkingsgebieden bij hoofdstuk 2 van de Or. In deze gebieden worden specifieke regels gesteld door het Rijk. Het gaat hierbij in algemene zin om locaties waar regels gelden voor activiteiten zoals een zorgplicht, een meldingsplicht of een vergunningplicht, alsmede om locaties die van belang zijn voor de toepassing van instructieregels voor andere overheden. Geometrische begrenzingen geven aan waar deze regels gelden. Dit kan zowel een 'punt op de kaart' betreffen als een gebied, een zone of een deel van Nederland. Elke locatie wordt weergegeven met een GIO (geografisch informatie object), dat kan worden bekeken via de viewer ‘regels op de kaart’ van het Omgevingsloket. Met de viewer wordt de specifieke locatie zichtbaar gemaakt op een digitale kaart van Nederland. In deze toelichting wordt in het artikelsgewijze gedeelte nader ingegaan op de aard en aanleiding van elk wijzigingsonderdeel.

2. Overzicht van de inhoudelijke wijzigingen (Bijlage III)

In de Or is de geometrische begrenzing opgenomen van locaties waarvoor het Rijk specifieke regelgeving heeft vastgelegd in de Omgevingswet, de bijbehorende algemene maatregelen van bestuur of de Or zelf.

Met deze wijzigingsregeling wordt een aantal aanpassingen gedaan in de volgende gebieden (zie voor een nadere toelichting op deze onderdelen de artikelsgewijze toelichting):

  • 1.

    Artikel 2.2, eerste lid (geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen in het beheer van het Rijk)

  • 2.

    Artikel 2.2, tweede lid (geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwaliteit)

  • 3.

    Artikel 2.2, derde lid (geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwantiteit)

  • 4.

    Artikel 2.2, vierde lid (geometrische begrenzing van oppervlaktewaterlichamen waterstaatkundig beheer)

  • 5.

    Artikel 2.3, eerste lid (aanwijzing en geometrische begrenzing rijkswateren niet in beheer bij het rijk)

  • 6.

    Artikel 2.12 (geometrische begrenzing vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen)

  • 7.

    Artikel 2.14 (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden met betrekking tot kanalen in beheer bij het Rijk)

  • 8.

    Artikel 2.15 (geometrische begrenzing beperkingengebieden vaarwegen in beheer bij het Rijk)

  • 9.

    Artikel 2.28, eerste lid (aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de uitbreiding van een autoweg of autosnelweg)

  • 10.

    Artikel 2.29, eerste lid (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk)

3. Gevolgen

Als gevolg van onder meer wijzigingen in beheerafspraken of projecten zijn er veranderingen in geometrische begrenzingen. Met het actualiseren van de kaarten zijn de feitelijke wijzigingen die hebben plaatsgevonden opgenomen in het kaartmateriaal. De veranderingen van de geometrische begrenzingen kunnen een verschuiving van bevoegdheden tot gevolg hebben. Besluitvorming en afstemming over deze verschuiving van bevoegdheden heeft voorafgaand aan de verandering van de feitelijke situatie al plaatsgevonden. Het wijzigen van de kaarten volgt op deze veranderingen en heeft geen nieuwe verschuivingen met zich meegebracht. Het wijzigen van de kaarten heeft de juridische situatie weer overeengebracht met de feitelijke situatie. Deze wijziging heeft daarom ook geen gevolgen voor de regeldruk en heeft ook geen bestuurlijke lasten.

4. Uitvoering, toezicht en handhaving

Uitvoering, toezicht en handhaving is belegd bij de beheerders. Voor de rijkswateren en rijkswegen ligt dit bij Rijkswaterstaat. De regionale wateren zijn in beheer bij de waterschappen. Zoals hiervoor aangegeven zijn deze wijzigingen van de geometrieën in een eerder stadium afgestemd. De wijziging van de Or verwerkt slechts deze wijzigingen in de geometrieën die zijn vastgelegd in de Or. Wijzigingen die hebben plaatsgevonden in uitvoering, toezicht of handhaving, zijn reeds bekend bij de betrokken beheerders.

5 Consultatie

Deze regeling is via www.internetconsultatie.nl ter openbare consultatie aangeboden.

In de periode van 8 oktober tot 6 november 2024 is voor deze regeling een internetconsultatie uitgevoerd.

Er zijn in totaal zes reacties ingediend waarvan drie openbaar. De indieners zijn gemeenten en een Hoogheemraadschap geweest. Naar aanleiding van de consultatie zijn veel reacties binnen gekomen met vragen over de geometrische begrenzingen. Er is contact opgenomen met de betreffende gemeente om antwoord te geven op de binnengekomen vragen.

Daarnaast is een reactie binnen gekomen naar aanleiding van de consultatie die aanleiding heeft gegeven tot het aanpassen van het kaartmateriaal. Voor de geometrische begrenzing waterstaatkundig beheer rijkswateren niet tot het Rijk behorende openbare lichamen zijn er bij het Scheur een aantal verkeerde punten toegevoegd. Dit is hersteld. Een binnengekomen reactie zal met de volgende wijziging worden meegenomen.

Op de site www.internetconsultatie.nl worden de ontvangen reacties openbaar gemaakt indien degene die een reactie heeft gegeven daarvoor toestemming heeft gegeven. Op de genoemde site wordt ook een kort verslag geplaatst waarin op hoofdlijnen de resultaten van de internetconsultatie zijn vermeld en de belangrijkste veranderingen in het voorstel of de toelichting naar aanleiding van de ontvangen reacties.

6. Inwerkingtreding

Inwerkingtreding is per 1 april 2025. Dit is in lijn met de vaste verandermomenten. Publicatie staat gepland voor januari 2025. Daarmee wordt voldaan aan de minimuminvoeringstermijn.

II Artikelsgewijs

Artikel 2.2, eerste tot en met vierde lid

Artikel 2.2, eerste tot en met vierde lid, Or regelt diverse geometrische begrenzingen rondom het beheer van oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling zijn wijzigingen aangebracht in de geometrische begrenzing met betrekking tot oppervlaktewaterlichamen (eerste lid), waterkwaliteitsbeheer (tweede lid), waterkwantiteitsbeheer (derde lid) en het waterstaatkundig beheer (vierde lid) vanwege de volgende projecten en andere ontwikkelingen.

Artikel 2.2, eerste lid (geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen in het beheer van het Rijk)

West Nederland Zuid (WNZ)

Datacorrectie:

Gemeente Rockanje: Bij deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht met betrekking tot de kustlijn nabij Rockanje. Vanwege foutieve data klopte de weergave van de kustlijn op de kaart niet. Na het aanpassen van de data komt de kaart weer overeen met de feitelijke situatie.

West Nederland Noord (WNN)
  • 1.

    Gemeente Velsen: Deze geometrische begrenzing ziet op de weergave van het Sluizencomplex IJmuiden-Binnenspuikanaal. In het IJmuiden-Binnenspuikanaal is een zoutdam aangelegd, een initiatief vanuit de Maatregel Selectieve Onttrekking. Ten behoeve van de aanleg van deze zoutdam zijn aan beide zijden van het Binnenspuikanaal gedeeltes van de oever ontgraven en andere gedempt. Dempen betreft het dichtmaken van een waterlichaam door deze te vullen met aarde.

  • 2.

    Gemeente Zaanstad: Deze geometrische begrenzing betreft de transitie van de Houtkhavenkade in Zaandam. Het huidige bedrijventerrein aan de Houthavenkade maakt plaats voor een duurzame woonwijk. Deze transitie vraagt om het dempen van een gedeelte van het Westzijder Kattegat. Dit water ligt ten westen van de Houthavenkade.

  • 3.

    Gemeente Amsterdam: Deze geometrische begrenzing betreft het gebied tussen de Spaarndammerbuurt en het Afgesloten IJ. Op deze plek wordt via het initiatief ‘Stedelijke ontwikkeling Houthaven’ het huidige bedrijventerrein vervangen door een duurzame woonwijk. Voor het project worden grachten gegraven. Het graven van de grachten verloopt in fasen. De grenzen zijn nu aangepast aan de nieuwe situatie.

  • 4.

    Gemeente Amsterdam: Deze begrenzing hangt samen met het stedelijke ontwikkeling Houthavens (gebied tussen Spaarndammerbuurt en het Afgesloten IJ) project. Tegen de aanvaarbescherming zijn verschillende voorzieningen aangebracht voor planten en dieren. De grens van het waterlichaam in de Houthaven ligt nu achter deze voorzieningen langs. Hierdoor behoren de voorzieningen, evenals de aanvaarbescherming, tot het waterkwaliteitsbeheer van het Rijk. De aanvaarbescherming en de voorzieningen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Amsterdam.

Datacorrectie:

  • 5.

    Gemeente Velsen: Deze geometrische begrenzing ziet op de weergave van het Sluizencomplex IJmuiden- Binnenspuikanaal. De grens van het waterlichaam is verlegd naar de noordzijde, bovenaan het stortsteen. De grens is aangepast aan de feitelijke situatie.

  • 6.

    Gemeente Amsterdam: Deze geometrische begrenzing betreft de Mauritiushaven, een zijhaven van de Afrikahaven. De grens van het waterlichaam aan de bovenkant van de kade is foutief aangegeven op de kaart. De grens is aangepast aan de feitelijke situatie.

  • 7.

    Gemeente Amsterdam: Deze geometrische begrenzing betreft het waterlichaam in de Texashaven, een zijhaven van de Amerikahaven. De grens van het waterlichaam is verlegd bovenaan het stortsteen. De grens is aangepast aan de feitelijke situatie.

Artikel 2.2, tweede lid (geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwaliteit)

WNZ

Datacorrectie:

  • 1.

    Gemeente Rockanje: Bij deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht met betrekking tot de kustlijn nabij Rockanje. Vanwege foutieve data klopte de weergave van de kustlijn op de kaart niet. Na het aanpassen van de data komt de kaart weer overeen met de feitelijke situatie.

  • 2.

    Gemeente Rotterdam: Bij deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht met betrekking tot het waterlichaam aan de noordzijde van de Maasvlakte 2. Vanwege foutieve data klopte de weergave van de begrenzing van het waterlichaam op de kaart niet. Na het aanpassen van de data komt de kaart weer overeen met de feitelijke situatie.

WNN
  • 1.

    Gemeente Velsen: Deze geometrische begrenzing ziet op de weergave van het Sluizencomplex IJmuiden-Binnenspuikanaal. In het IJmuiden-Binnenspuikanaal is een zoutdam aangelegd, een initiatief vanuit de Maatregel Selectieve Onttrekking. Ten behoeve van de aanleg van deze zoutdam zijn aan beide zijden van het Binnenspuikanaal gedeeltes van de oever ontgraven en andere gedempt.

  • 2.

    Gemeente Zaanstad: Deze geometrische begrenzing betreft de transitie van de Houtkhavenkade in Zaandam. Het huidige bedrijventerrein aan de Houthavenkade maakt plaats voor een duurzame woonwijk. Deze transitie vraagt om het dempen van een gedeelte van het Westzijder Kattegat. Dempen betreft het dichtmaken van een waterlichaam door deze te vullen met aarde. Dit water ligt ten westen van de Houthavenkade.

  • 3.

    Gemeente Amsterdam: Deze begrenzing hangt samen met het stedelijke ontwikkeling Houthavens (gebied tussen Spaarndammerbuurt en het Afgesloten IJ) project. Tegen de aanvaarbescherming zijn verschillende voorzieningen aangebracht voor planten en dieren. De grens van het waterlichaam in de Houthaven is achter deze voorzieningen langs gelegd. Hierdoor behoren de voorzieningen, evenals de aanvaarbescherming, tot het waterkwaliteitsbeheer van het Rijk. De aanvaarbescherming en de voorzieningen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Amsterdam.

Datacorrectie:

  • 4.

    Gemeente Velsen: Deze geometrische begrenzing ziet op de weergave van het Sluizencomplex IJmuiden- Binnenspuikanaal. De grens van het waterlichaam is verlegd naar de noordzijde, bovenaan het stortsteen. De grens is aangepast aan de feitelijke situatie.

  • 5.

    Gemeente Amsterdam: Deze geometrische begrenzing betreft de Mauritiushaven, een zijhaven van de Afrikahaven. De grens van het waterlichaam aan de bovenkant van de kade is foutief aangegeven op de kaart. De grens is aangepast aan de feitelijke situatie.

  • 6.

    Gemeente Amsterdam: Deze geometrische begrenzing betreft het waterlichaam in de Texashaven, een zijhaven van de Amerikahaven. De grens van het waterlichaam is verlegd bovenaan het stortsteen. De grens is aangepast aan de feitelijke situatie.

Landelijk

Datacorrectie:

Er zijn landelijk kleine wijzigingen aan geometrische begrenzingen doorgevoerd. Dit door datakwaliteitsverbeteringen, verbeterde selecties uit de bronnen en aanpassingen aan de feitelijke situatie.

Artikel 2.2, derde lid (geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwantiteit)

WNZ

Datacorrectie:

  • 1.

    Gemeente Rockanje: Bij deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht met betrekking tot de kustlijn nabij Rockanje. Vanwege foutieve data klopte de weergave van de kustlijn op de kaart niet. Na het aanpassen van de data komt de kaart weer overeen met de feitelijke situatie.

  • 2.

    Gemeente Rotterdam: Bij deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht met betrekking tot het waterlichaam aan de noordzijde van de Maasvlakte 2. Vanwege foutieve data klopte de weergave van de begrenzing van het waterlichaam op de kaart niet. Na het aanpassen van de data komt de kaart weer overeen met de feitelijke situatie.

  • 3.

    Gemeente Rotterdam: Bij deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht met betrekking tot het waterlichaam ter plaatse van de Slufter in de Maasvlakte 2. Vanwege foutieve data klopte de weergave van de begrenzing van het waterlichaam op de kaart niet. Na het aanpassen van de data komt de kaart weer overeen met de feitelijke situatie.

  • 4.

    4. Gemeente Rotterdam: Bij deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht met betrekking tot het waterlichaam ter plaatse van de 3de Petroleumhaven in de Maasvlakte 2. Vanwege foutieve data klopte de weergave van de begrenzing van het waterlichaam op de kaart niet. Na het aanpassen van de data komt de kaart weer overeen met de feitelijke situatie.

WNN
  • 1.

    Gemeente Velsen: Deze geometrische begrenzing ziet op de weergave van het Sluizencomplex IJmuiden-Binnenspuikanaal. In het IJmuiden-Binnenspuikanaal is een zoutdam aangelegd, een initiatief vanuit de Maatregel Selectieve Onttrekking. Ten behoeve van de aanleg van deze zoutdam zijn aan beide zijden van het Binnenspuikanaal gedeeltes van de oever ontgraven en andere gedempt.

  • 2.

    Gemeente Zaanstad: Deze geometrische begrenzing betreft de transitie van de Houtkhavenkade in Zaandam. Het huidige bedrijventerrein aan de Houthavenkade maakt plaats voor een duurzame woonwijk. Deze transitie vraagt om het dempen van een gedeelte van het Westzijder Kattegat. Dit water ligt ten westen van de Houthavenkade.

  • 3.

    Gemeente Amsterdam: Deze geometrische begrenzing betreft het gebied tussen de Spaarndammerbuurt en het Afgesloten IJ. Op deze plek wordt via het initiatief ‘Stedelijke ontwikkeling Houthaven’ het huidige bedrijventerrein vervangen door een duurzame woonwijk. Voor het project worden grachten gegraven. Het graven van de grachten verloopt in fasen. De grenzen zijn nu aangepast aan de nieuwe situatie.

Datacorrectie:

  • 4.

    Gemeente Velsen: Deze geometrische begrenzing ziet op de weergave van het Sluizencomplex IJmuiden- Binnenspuikanaal. Via een correctie van de data ligt de grens van het waterlichaam bovenaan het stortsteen.

  • 5.

    Gemeente Amsterdam: In de Afrikahaven hoek Mauritiushaven was de grens van het waterlichaam aan de bovenkant van de kade foutief aangegeven. De grens is aangepast aan de feitelijke situatie.

  • 6.

    Gemeente Amsterdam: De begrenzing van het waterlichaam in de Texashaven, een zijhaven van de Amerikahaven, was foutief weergegeven. Via een correctie van de data ligt de grens van het waterlichaam bovenaan het stortsteen.

Landelijk

Datacorrectie:

Er zijn landelijk kleine wijzigingen aan geometrische begrenzingen doorgevoerd. Dit door datakwaliteitsverbeteringen, verbeterde selecties uit de bronnen en aanpassingen aan de feitelijke situatie.

Artikel 2.2, vierde lid (geometrische begrenzing van oppervlaktewaterlichamen waterstaatkundig beheer)

Midden Nederland (MN)

Datacorrectie:

Gemeente Enkhuizen: Deze aanpassing van een geometrische begrenzing is een gevolg van datacorrecties op havens bij Enkhuizen. Verouderde data zijn bijgewerkt waardoor de grenzen op de kaart weer overeenkomen met de feitelijke situatie. Hiermee zijn de begrenzingen van de waterlichamen in de Oosterhaven, Buitenhaven en Oude Haven toegevoegd.

WNZ

Datacorrectie:

Gemeente Rotterdam: Deze aanpassing van een geometrische begrenzing is een gevolg van datacorrecties op het havengebied van Rotterdam. Verouderde data zijn bijgewerkt waardoor de grenzen op de kaart weer overeenkomen met de feitelijke situatie.

Landelijk

Datacorrectie:

Er zijn landelijk kleine wijzigingen aan geometrische begrenzingen doorgevoerd. Dit door datakwaliteitsverbeteringen, verbeterde selecties uit de bronnen en aanpassingen aan de feitelijke situatie.

Artikel 2.3, eerste lid (aanwijzing en geometrische begrenzing rijkswateren niet in beheer bij het rijk)

Artikel 2.3, eerste lid, Or regelt de geometrische begrenzingen van rijkswateren in het beheer bij niet tot het Rijk behorende openbare lichamen. Met deze regeling zijn de volgende wijzigingen aangebracht:

MN

Datacorrectie:

  • 1.

    Gemeente Enkhuizen: Verouderde data zijn bijgewerkt waardoor de grenzen op de kaart weer overeenkomen met de feitelijke beheersituatie. Hiermee zijn de begrenzingen van de waterlichamen in het noordelijke deel van de Oosterhaven, de Compagnieshaven en de verbinding tussen de Buitenhaven en de Oude Haven toegevoegd.

  • 2.

    Gemeente Wieringen: Verouderde data zijn bijgewerkt waardoor de grenzen op de kaart weer overeenkomen met de feitelijke beheersituatie. Hiermee is de begrenzing van het waterlichaam rondom de Waddenhaven toegevoegd.

WNZ

Datacorrectie:

Gemeente Rotterdam: Deze aanpassing van een geometrische begrenzing is het gevolg van datacorrecties bij de havens bij Rotterdam. Verouderde data zijn bijgewerkt waardoor de grenzen op de kaart weer overeenkomen met de feitelijke beheersituatie. Hiermee zijn de begrenzingen van de waterlichamen ter plaatse van het Calandkanaal, de 3de Petroleumhaven en de Hartelkering bijgewerkt.

Landelijk

Datacorrectie:

Er zijn landelijk kleine wijzigingen aan geometrische begrenzingen doorgevoerd. Dit door datakwaliteitsverbeteringen, verbeterde selecties uit de bronnen en aanpassingen aan de feitelijke situatie.

Artikel 2.12 (Geometrische begrenzing vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen)

Dit artikel regelt de geometrische begrenzing van vrijwaringsgebieden naast rijksvaarwegen. Een vrijwaringsgebied is een langs rijksvaarwegen gelegen gebied waar op grond van het Besluit kwaliteit leefomgeving een rijksinstructieregel geldt om dit van bebouwing en begroeiing vrij te houden zodat de navigatie (zowel zicht, als radarbeelden) van het scheepvaartverkeer niet wordt verstoord. Met deze regeling zijn de volgende wijzigingen aangebracht.

Landelijk

Datacorrectie:

Er zijn landelijk kleine wijzigingen aan geometrische begrenzingen doorgevoerd. Dit door datakwaliteitsverbeteringen, verbeterde selecties uit de bronnen en aanpassingen aan de feitelijke situatie.

Artikel 2.14 (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden met betrekking tot kanalen in beheer bij het Rijk)

Dit artikel regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden met betrekking tot kanalen in beheer bij het Rijk. Een beperkingengebied is een gebied rondom bijvoorbeeld kanalen waar beperkingen gelden. Niet alle activiteiten mogen in een dergelijk beperkingengebied worden verricht, ter voorkoming van nadelige gevolgen. Met deze regeling zijn de volgende wijzigingen aangebracht:

WNZ

Datacorrectie:

Gemeente Rotterdam: Verouderde data zijn bijgewerkt waardoor de grenzen op de kaart weer overeenkomen met de feitelijke beheersituatie. Hiermee is de begrenzing van het waterlichaam ter plaatse van het Hartelkanaal bijgewerkt.

WNN

Gemeente Amsterdam: Aan de kop van de Afrikahaven aan het einde van de Ruijgoordweg heeft een uitbreiding van de kade van Commodity Centre Netherlands (CCN) plaatsgevonden. De data zijn bijgewerkt waardoor de grenzen op de kaart weer overeenkomen met de feitelijke beheersituatie.

Artikel 2.15 (geometrische begrenzing beperkingengebieden vaarwegen in beheer bij het Rijk)

Dit artikel regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden met betrekking tot vaarwegen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling zijn de volgende wijzigingen aangebracht.

MN

Gemeente Amsterdam/Lelystad: Het onderhoud van de vaargeul Amsterdam -Lelystad is voltooid. De begrenzing van de vaarweg is aangepast naar de actuele situatie.

Datacorrectie:

Gemeente Makkum, Workum, Spakenburg en Muiden en de Broekerhaven: De toegangsvaarwegen bij Makkum, Workum, Spakenburg, Broekerhaven en de zuidelijke toegangsvaarweg bij Muiden zijn niet bestemd voor beroepsvaart, en maken daardoor geen deel uit van dit beperkingengebied. Ter correctie zijn deze toegangsgeulen verwijderd uit de kaartlaag.

Artikel 2.28, eerste lid (aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de uitbreiding van een autoweg of autosnelweg)

Dit artikel regelt de aanwijzing en geometrische begrenzingen van reserveringsgebieden voor de uitbreiding van een autoweg of autosnelweg. Met de regeling zijn de volgende wijzigingen aangebracht.

WNZ:

Deze wijzigingen worden deels doorgevoerd naar aanleiding van de MIRT-verkenning A20 Nieuwerkerk aan de IJssel – Gouda.

  • 1.

    A20 Zuidplas: Aan de linkerzijde, tussen hectometerpaal 41.3 tot en met 42.8 wordt langs de benoemde afstand een geluidscherm geplaatst. Dit is een initiatief vanuit Meerjarenprogramma Geluidsanering.

  • 2.

    A20 Zuidplas: Aan de rechterzijde, hectometerpaal 48.8 tot en met A12 28.1 suggereerde het reserveringsgebied zoals aangegeven op de kaart dat het Gouwe aquaduct wordt verbreed, dit was niet correct. De data zijn bijgewerkt waardoor de grenzen op de kaart weer overeenkomen met de feitelijke situatie.

  • 3.

    A20 Moordrecht: Aan de linkerzijde, hectometerpaal 46.1 tot en met 48.5, is er een reservering opgenomen voor 1 extra rijkstrook.

  • 4.

    A12 Moordrecht: Aan de linkerzijde, hectometerpaal 26.4 tot en met 27.0, is er een reservering opgenomen voor 1 extra rijstrook.

  • 5.

    A20 Zuidplas: Bij hectometerpaal 43.1 tot en met 45.9, is er per rijrichting een reservering opgenomen voor 2 extra rijstroken. Deze wijziging is naar aanleiding van de Kennisgeving voornemen Omgevingswet.2

  • 6.

    A20 Knooppunt Moordrecht: Aan de linkerzijde, hectometerpaal 46.5c tot en met 46.3c wordt er als gevolg van het doortrekken van het weefvak (naast de 2x3 rijstroken) tussen de aansluitingen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel 1 extra rijstrook toegevoegd.

  • 7.

    A20 Knooppunt Moordrecht: Aan de linkerzijde, hectometerpaal 46.5d tot en met 46.0d wordt er als gevolg van het doortrekken van het weefvak (naast de 2x3 rijstroken) tussen de aansluitingen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel 1 extra rijstrook toegevoegd.

  • 8.

    A20 Knooppunt Moordrecht: Bij hectometerpaal 45.9c tot en met 46.4b wordt er als gevolg van het doortrekken van het weefvak (naast de 2x3 rijstroken) tussen de aansluitingen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel per rijrichting 1 extra rijstrook toegevoegd.

  • 9.

    A20 Knooppunt Nieuwerkerk aan de IJssel: Aan de linkerzijde, hectometerpaal 43.0c tot en met 42.7c wordt er als gevolg van het doortrekken van het weefvak (naast de 2x3 rijstroken) tussen de aansluitingen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel 1 extra rijstrook toegevoegd.

  • 10.

    A20 Knooppunt Nieuwekerk aan de IJssel: Bij hectometerpaal 42.8b tot en met 43.0b wordt er als gevolg van het doortrekken van het weefvak (naast de 2x3 rijstroken) tussen de aansluitingen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel per rijrichting 1 extra rijstrook toegevoegd.

Datacorrecties:

A12: Aan de linkerzijde, tussen hectometerpaal 26.2 tot en met 29.5 en aan de rechterzijde, tussen hectometerpaal 26.2 tot en met 28.6(a), zijn de grenzen aangepast. Verouderde data zijn bijgewerkt waardoor de grenzen op de kaart weer overeenkomen.

ZN:

Deze wijzigingen worden doorgevoerd naar aanleiding van de MIRT-verkenning A2 Deil-‘s-Hertogenbosch-Vught.

  • 1.

    A2 Knooppunt Empel en Deil: De reservering van rijkstroken op dit knooppunt is gewijzigd van 2 rijstroken naar 1 rijstrook. De data zijn bijgewerkt waardoor de begrenzing op de kaart weer overeenkomt met de feitelijke situatie.

  • 2.

    A59 ‘s-Hertogenbosch: Aan de linkerzijde, tussen hectometerpaal 133,255 tot en met 134,360 is er een reservering opgenomen voor 1 extra rijstrook ten westen van knooppunt Empel. Dit is een gevolg van het aan elkaar knopen van de in en uitvoegstrook.

  • 3.

    A59 ’s-Hertogenbosch: Aan de rechterzijde, tussen hectometerpaal 133,255 tot en met 134,190 is er een reservering opgenomen voor 1 extra rijstrook ten westen van knooppunt Empel. Dit is een gevolg van het aan elkaar knopen van de in en uitvoegstrook.

  • 4.

    A15 Geldermalsen: rechterzijde, tussen hectometerpaal 116,6 tot en met 119,45. Er is een reservering opgenomen voor 1 extra rijstrook ten oosten van knooppunt Deil. Dit is een gevolg van het aan elkaar knopen van de in en uitvoegstrook.

  • 5.

    A2 West Betuwe: Aan de rechterzijde, tussen hectometerpaal 91,89 tot en met 89,0 is de reservering van 1 rijstrook, vanaf de samenvoeging van de invoegstrook A15, geschrapt.

  • 6.

    A2 West Betuwe: Aan de linkerzijde, tussen hectometerpaal 91,47 tot en met 89,0 is de reservering van 1 rijstrook, vanaf de splitsing van de uitvoegstrook A15, geschrapt.

  • 7.

    A15 West Betuwe: Aan de linkerzijde, tussen hectometerpaal 113,65 tot en met A2 hectometerpaal 91,81 is er een reservering opgenomen voor 1 extra rijstrook ten zuiden van knooppunt Deil, waar de twee invoegstroken van de A15 samenkomen.

  • 8.

    A2 Vught: Aan de rechterzijde, tussen hectometerpaal 120,0 tot en met 118,64 is de reservering voor 1 extra rijstrook geschrapt. Het betreft het deel van de rijstrook vanaf de uitvoegstrook bij aansluiting 22, Sint-Michielsgestel.

Artikel 2.29, eerste lid (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk)

Artikel 2.29, eerste lid, Or regelt de aanwijzing en geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van wegen in beheer bij het Rijk. Een beperkingengebied is een gebied waarin beperkingen gelden voor activiteiten in dit gebied. Voor wegen ligt dit beperkingengebied op wegen en om wegen heen. Met de regeling zijn de volgende wijzigingen aangebracht.

ZN
  • 1.

    A2 km 123, rechterzijde: Het beperkingsgebied wordt verbreed door middel van een datakwaliteitsverbetering. In het gebied is een particuliere geluidswal gelegen, deze is toegevoegd aan de dataset.

  • 2.

    A2 km 164, linkerzijde: Het beperkingengebied wordt aangepast door middel van een datakwaliteitsverbetering. De verbetering betreft het toevoegen van afwateringinstallaties waardoor het beperkingengebied van wegen in beheer van het Rijk wordt verkleind.

  • 3.

    A2 km 185: Het beperkingsgebied wordt verbreed door middel van een datakwaliteitsverbetering. In het gebied is een particuliere geluidswal gelegen, deze is toegevoegd aan de dataset.

  • 4.

    A50 km 139,1, rechterzijde: Het beperkingengebied wordt aangepast door middel van een datakwaliteitsverbetering. De verbetering betreft het toevoegen van afwateringinstallaties waardoor het beperkingengebied van wegen in beheer van het Rijk wordt verkleind.

  • 5.

    A58 km 20,3, linkerzijde: Het beperkingengebied wordt verkleind omdat het beperkingengebied niet geldt op het terrein van het steunpunt van Rijkswaterstaat.

  • 6.

    A67 km 28, rechterzijde: Het beperkingsgebied wordt verbreed door middel van een datakwaliteitsverbetering. In het gebied is een particuliere geluidswal gelegen, deze is toegevoegd aan de dataset.

Zee en Delta (ZD)

N62 Westerscheldetunnel, beide zijden, tussen hectometerpaal 34,8 tot en met 17.2: De Westerscheldetunnel en de toeleidende wegen hebben nog geen beperkingengebied aangewezen gekregen. De tunnel wordt beheerd door de Provincie Zeeland, maar de Minister Infrastructuur en Waterstaat is wel bevoegd gezag over de beperkingengebied activiteiten voor de weg en de tunnel. Het beperkingengebied is toegevoegd aan het kaartmateriaal.

Landelijk

Er zijn landelijk kleine wijzigingen aan geometrische begrenzingen doorgevoerd. Dit door datakwaliteitsverbeteringen, verbeterde selecties uit de bronnen en aanpassingen aan de feitelijke situatie.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Barry Madlener

Naar boven